Volle bak in het clubgebouw

Keizercompetitie ronde 23

Vrijdag 31 januari 2014 - Ondanks dat Moeder Natuur buiten flink tekeer ging was het toch volle bak in gebouw Jan Ligthart met 22 schaakliefhebbers en een aantal fervente damleden van Damclub IJmuiden.

Met tien externe schaakpartijen bleven er nog twaalf schakers over die allen hun plaats op de ranglijst wilden verbeteren dan wel behouden. Met een kort relaas van het laatstgenoemde. Doordat er ook externe partijen waren kon het gebeuren dat iemand op bijvoorbeeld plaats twintig een tegenstander kreeg toebedeeld uit de top vijf. En dat gebeurde.

Volgens mij was Ingmar Visser deze avond (voor de interne) de hoogstgeplaatste speler op de ranglijst. Met wit speelde hij tegen Paul Koper, die uit alle macht probeerde de opmars van de witte stukken te stuiten. Op een gegeven moment kwam hij een soldenier achter wat hij uiteindelijk niet meer te boven kwam. Winst voor Ingmar.

Vi Quan Tran mocht het met zwart proberen tegen Egbert Mulder. Toen ik bij zijn partij aankwam zei hij: "Ik weet het niet meer". Quan had intussen twee pionnen minder en dat maakte uiteindelijk dat Egbert de partijwinst opstreek.
Piet Lanser tegen Louw Post werd winst voor zwart. De opening nog goed doorkomende zag Piet dat er toch nog een edel ros van hem naar de slachtbank werd geleid. Louw gaf deze voorsprong niet meer uit handen en klom zodoende weer wat op de ranglijst.

Rick Mulder kwam tegen Dirk de Waal wat kwaliteit achter, maar met een overmacht aan pionnen kon Rick toch vrij eenvoudig de winst op zijn conto schrijven. Van Peter Groeneweg met wit tegen René Koens weet ik alleen dat ze lange tijd gelijk opgingen en dat zwart uiteindelijk de winst binnen heeft gehaald.

Dan nog de partij tussen Halil Gül, (die dit seizoen prima prestaties neerzet) tegen Patrick de Koning, die vanwege zijn musicalcarrière probeert nog één keer per maand een wedstrijdje mee te spelen. Ook hier ging de partij lange tijd gelijk op, totdat er in het eindspel een witte toren door kon breken naar de achterste vijandelijke linies. Nog prima verder spelend met zwart kon Halil het tij helaas niet meer keren. Ondanks dit verlies kon bij met opgeheven hoofd richting de bar om te proosten op de overwinning van Patrick.

Jullie razende reporter Patrick de Koning