Verlies voor Kijk Uit 3

Oppositie 3 - Kijk Uit 3    3 - 1

Dinsdag 4 februari 2014 - Eindelijk was het dan zover. De eerste bondswedstrijd van de nog ongeslagen 'mannen' van het 3e team van Kijk Uit in het jaar Onzes Heren 2014. Van te voren wist geen van beide schaakteams wat ze van elkaar konden verwachten, aangezien ze elkaar nog nooit eerder hadden getroffen.

Om te beginnen moesten we op de eigen clubavond al op zoek naar een geschikte vervanger voor onze veteraan Peter Duijn. Teamleider Andries Visser benaderde mij en kwam met een man op de proppen. "Vind je dat wat?", vroeg hij aan zijn luitenant. "Uitstekende keuze kapitein", was mijn enige response. Deze keuze betreft ene meneer Halil Gül. Voor zijn eigen bondsteam speelt hij als kopman en ook in de onderlinge competitie gaat het crescendo. Overwinningen tegen gerenommeerde tegenstanders leverde hem de 5e positie op de ranglijst van 31 januari op! Fantastisch toch? Dat soort schakers hebben wij graag als invaller.
Maar nu genoeg veren voor hem en terug naar de wedstrijd, anders kan ik weer een nieuwe inktpatroon  aan gaan schaffen voor tekst wat in dit dwaze brein zomaar uit het niets naar boven komt borrelen.

Onze navigerende chauffeur Paul Koper, (sinds dit seizoen gehuurd van het 2e), nam plaats achter het eerste bord. Na een rustige opening had Paul een aanval bedacht op de kort gerokeerde vijandige zwarte koning. Volgens onze invaller lagen daar leuke kansen voor wit, maar of dat zo is wordt nog nader onderzocht. Halil nam plaats achter het derde bord aangezien Peter Duijn daar normaal ook zit. Aangezien ik naast hem zat begonnen op zijn zevende zet bij mij al rare gedachtekronkels door het hoofd te spoken. Met een aanval van dame en loper won hij op die zet een edel ros zonder enige compensatie. 'Dat punt is binnen' dachten wij beiden, dus snel doorschakelen naar onze sluitpost Floor Schoone. Hoewel hij niet altijd de clubavonden kan bezoeken (wat helaas ook voor mijzelf geldt), voelt ook deze Benjamin van het derde zich prima thuis in het huidige team en ook zijn prestaties hiervoor zijn prima. Met zwart altijd de aanval zoekende kwam hij volgens mij ergens een pion voor. Wat het ook precies was, daarna ging het niet lekker meer. Steeds meer druk van zijn opponent zorgde ervoor dat Floor niet meer in zijn eigen spel kwam en daardoor alle zeilen bij moest zetten om te proberen toch nog een half puntje mee naar huis te nemen. Pfff.

Moet ik nu toch echt even naar mijn eigen partij toe achter bord twee. Mijn opponent Joop speelde op de vierde zet al h2-h3. Leuk, dacht ik toen. Daar liggen zo meteen wel wat kansen voor mij. Nadat hij ook nog de 0-0 had toegepast zag ik het helemaal zitten, winst op de borden twee en drie en minimaal een remise bij de kopman. Tja, wat kunnen gedachten toch mooi zijn, maar ook zo verneukeratief. (Weet niet of ik dit woord mag gebruiken maar ik doe het gewoon) . Mijn winstgedachten werden helaas steeds minder en minder. Halil die na de opening een paard meer had, kreeg zoveel druk van de vijandige soldeniers te verduren dat hij uiteindelijk al zijn plusmateriaal weer in moest leveren. In het eindspel hadden beide heren nog het torenpaar, de dame en wat pionnen. Zwart besloot remise aan te bieden, wat wit dan ook meteen accepteerde. Gezien het spelbeeld zeer terecht. Tijd: 21.45 uur. Stand: ½ - ½.

Paul stond op dat moment wat gedrukt,  Floor een pion minder en Patrick nog gelijk. Toen kwam bij deze laatste een afruilmanoeuvre in zijn hersenpan dwalen. Toren slaat paard en daarna pakt zwart nog een loper als cadeautje. Het idee was goed, helaas zag Patrick te laat dat het paard ook nog gedekt was door de edele vrouwe. Dat was even pech, kwaliteit weg en meteen een matdreiging op de zwarte koning. Floor was ondertussen bezig met een wanhoopspoging, met toren en pion tegen toren en drie pionnen. Om 22.45 uur vond hij het genoeg en feliciteerde zijn opponent. Stand: 1½ - ½.

Paul en Patrick moesten dus proberen om hun partij winnend af te sluiten. Helaas werd het voor Paul steeds moeilijker omdat zijn tegenstander door ging met druk zetten op zijn koning. Om 23.20 uur was het gevecht beslist, helaas ten nadele van ons. Zelf had ik helaas nog steeds een kwaliteit minder en ook de tijd was in mijn nadeel. Gelukkig de tijdnoodfase overleefd, en na nog een biertje werd alles weer helder voor de ogen. Mijn pion op de e-lijn kon doorlopen tot de tweede rij en met dekking van de loper moest wit zijn toren ruilen tegen de loper en de vrijpion. Met nog maar één pion minder ziet Patrick dan traditiegetrouw zijn kansen schoon en met op de klok nog twee om drie minuten werd besloten tot een vredesakkoord. Eindstand: 3 - 1. Allen bedankend voor hun inzet, hier de volgende speeldata van het 3e, 4e en 5e team: 7 maart thuis het 3e en het 5e, 14 maart thuis het 4e.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Jullie Plaatsvervangend Bevelhebber, Patrick de Koning