Kijk Uit 4 verplettert Het Paard van Ree

Het Paard van Ree - Kijk Uit 4    ½ - 3½

Donderdag14 november 2013 - Na de dramatische nederlaag van Kijk Uit 5, maar met overwinningen van Kijk Uit 1 en 2 was het nu de beurt aan het vierde team tegen het Paard van Ree die zetelen in café de zon te Wijk aan Zee.

Nadat chauffeur Wim mij in had laten stijgen gingen we op weg naar de heren Gül en Tran.(Halil en Quan). De vierde strijder René komt altijd met zijn eigen strijdros op de plaats van bestemming.
Het eerste wat Quan ons vertelde was dat hij een zelfstudie had gedaan. Dat was waarschijnlijk het beroemde schrift genaamd stap 1, met als titel: Hoe geef ik géén stuk cadeau.
De reis verliep vlotjes, en wij kwamen dan ook op tijd aan bij ‘De Zon’. Bij binnenkomst een historisch moment meegemaakt, want Quan begon met koffie??? Allen waren wij stomverbaasd dat hij het nog opdronk ook. Maar goed, 20.00 uur, we gaan beginnen.

Na de eerste zetten op de borden te hebben volbracht kwam ook René binnen zeilen zodat we compleet waren. Halil op bord 1 speelde volgens eigen zeggen de opening te voorzichtig. Na een preek van mental coach Patrick ging hij toch zijn eigen stijl weer proberen op te pakken.
Bord 2 werd bezet door Quan, die zijn eigen opening, genaamd De Baviaan op het bord toverde.
Daardoor ontstond op zet elf een volgens eigen zeggen, interessant probleem. Van te voren had ik deze strijder gewaarschuwd niet te snel te gaan spelen, wat hij dan ook niet deed. Na nog een kop koffie werd hij steeds geconcentreerder. Ik kon mijn eigen ogen maar moeilijk geloven. Ondanks dat het de laatste twee seizoenen niet erg lekker ging op bord 3 voor René had ik hem er toch weer achter geplaatst. Waarom? Omdat hij nog steeds het volste vertrouwen geniet van zijn ‘teammanager’.

Op het laatste bord dan onze chauffeur Wim. Deze speelde tegen één van de barkeepers genaamd Ad. Deze ad is bij de meeste schakers wel bekend van het Tata Steel Chess Tournament. Bij Wim was vlak na de opening meteen een grote afruilvariant op het bord te bewonderen zodat het middenspel niet werd gespeeld maar meteen het eindspel op het bord stond. Wim had een soldeniertje meer tot zijn beschikking, en beiden nog een edel ros en een torenwachter. Toen had ik al het idee dat hier op den duur de vrede getekend zou worden, maar je weet het nooit. René had een vervelende aanval op zijn kort gerokeerde koning en moest zijn extra soldenier die hij had bemachtigd te grave dragen om erger te voorkomen. Op bord 1 had de kopman zich herpakt en begon zijn eigen aanval op de vijandige koningsstelling. Ook de Baviaanse stijl op bord 2 begon zijn vruchten af te werpen door middel van twee strijdrossen en de edele Vrouwe die de vijandige koning erg dicht waren genaderd. Dat leverde na een kleine ruil een voorsprong op van een volle loper.
Dirk had ondertussen een iets mindere stelling bereikt, maar wel met een extra soldenier, dat was nu vijf tegen vier. Bij René was er rond de klok van 22.00 uur nog niet veel verandert aan de gelijkheid der stellingen. Halil daarin tegen had zijn opponent zo onder druk weten te zetten, dat toen de druk er een klein beetje afging zijn tegenstander met de verkeerde pion terug sloeg, daardoor zijn edele Vrouwe het veld moest ruimen en hij wijselijk opgaf. 1-0 voor! Dan naar bord 2. Onze Quan had nog steeds zijn verkregen voordeel, en na wat schaak en afruilen had hij een torenwachter meer dan zijn opponent. Die zag het niet meer zitten en capituleerde. 2-0 voor! Wat een ongekende weelde!
Bij mijzelf kwamen allerlei fantastische gedachtekronkels naar boven drijven, het zal toch niet gebeuren dat we meteen de eerste match al gaan winnen? Al het goede bleef maar zingen en dansen in mijn hoofd. Nog twee te gaan. Eerst naar René toe. Ondanks dat zijn opponent eigenlijk de hele partij beter had gestaan, was één foutje voldoende. Een verkeerd ingeschatte Koningszet leverde met 3x een schaak ook 3 soldeniers op in het voordeel van René. Toen daar even later ook nog een penning kwam wat hem zijn torenwachter de das om deed kon hij opgeven. Maar nee, tegenstander Ronald ging nog door voor pat. Met nog 3 soldeniers, een torenwachter en een uit de dood herrezen Edele Vrouwe bleef René uiterst kalm en maakte zo het karwei af. 3-0! Ongelofeloos. Ik kan niet beschrijven welk gevoel mij toen bekroop. Uitzinnig was ik van blijdschap, alleen kon ik dat nog niet ten volle tonen, want er werd nog steeds gespeeld op het laatste bord. Daar had Wim intussen zijn extra Soldenier moeten offeren om promotie van de vijand tegen te gaan. Beiden nog met een edel strijdros en twee soldeniers zag het er erg remise-achtig uit.
Nadat de tussenstand ook bij de laatste twee krijgsheren bekend was werd daar de vrede getekend. De eer van de strijders van Ree was gered, en van de Kijk Uiters had niemand verloren een memorable avond in het mooie Wijk aan Zee. Nadat de laatste officiële handelingen op papier waren verricht konden wij zeer tevreden en met een brede glimlach huiswaarts keren. En toen dacht ik bij mezelf: Als het nu morgenavond ook zo goed gaat, Kijk Uit 3 tegen de WaagToren 9….

Daar denk ik nog maar niet aan, eerst heerlijk nagenieten van deze herfstavond.

Ieder bedanken voor hun tomeloze inzet en trouw, hoop ik dat jullie de volgende keer weer weten te vlammen, en wel op vrijdag 29-11-2013. Een thuiswedstrijd tegen onze noorderburen, Wijker Toren 6. Dan dezelfde opstelling waarschijnlijk onder leiding van mijn persoonlijke adjudant A.V.

Hier de uitslagen op een rijtje:
Paard van Ree – Kijk Uit 4  ½ - 3½

Frans Schoo - Halil Gül 0 - 1
Dennis Krassenburg - Vi Quan Tran 0 - 1
Ronald de Kaper - René Koens 0 - 1
Ad van Schie - Wim Geels ½ - ½

Voor de overige uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Jullie mental coach Patrick de Koning