Kijk Uit bekert verder

Vrijdag 6 februari 2015 - Oorspronkelijk zou de bekerwedstrijd op 30 januari worden gespeeld, maar doordat de weersomstandigheden roet in het eten gooide werd de wedstrijd een week verplaatst. Dat zorgde bij Kijk Uit wel voor personele problemen, want wij moesten een invaller regelen. Gelukkig hielp Barry Broek ons uit de brand!

Even iets na 20:00 uur begon de bekerwedstrijd tegen Heerhugowaard. Qua speelsterkte zou het net moeten lukken om te kunnen winnen van Heerhugowaard, maar dat moet je altijd maar eerst bewijzen.

Barry die als invaller meedeed, speelde het Koningsgambiet, alleen kreeg hij een vervelende variant tegen zich met g5. Dat speelde dusdanig vervelend voor hem dat hij erg gedrukt kwam te staan…

André aan bord 3 kreeg al snel een offer op h7. Zoals hij zelf had aangegeven, zag hij het gevaar daar niet helemaal van, en het leek er even op dat hij beter kwam te staan!

Ingmar aan bord 2 kwam in een Siciliaan terecht waar hij niet echt een liefhebber van is. Dat probeerde hij te veranderen in iets anders?? Maar dat lukte niet helemaal, daardoor werd het een saaie partij, maar nog wel met kansen op een goed resultaat.

Colleen aan bord 1 speelde een zeer leuke partij. In het begin leek ze al snel een voordeeltje te pakken door de stelling van wit te verzwakken.

Barry kwam inmiddels wat beter te staan met zijn loperpaar en kon zijn achterstand (2 pionnen) weer goedmaken. Door een handigheidje kreeg hij er zelfs eeuwig schaak uit, ˝ - ˝.

André die een betere stelling leek te krijgen na het offer van zijn tegenstander, kwam maar niet uit de verdrukking, en zijn tegenstander offerde nogmaals een kwaliteit! Dat zorgde ervoor dat zijn tegenstander óók eeuwig schaak kon geven, 1 - 1.

Niet veel later kreeg Colleen een kans op de winst die ze niet liet liggen, na g6 en een tussenschaak won ze genoeg materiaal waardoor ze de winst kon bijschrijven, 2 - 1.

Dat betekende al dat Kijk Uit door was in de beker, aangezien de laatste borden afvallen bij gelijk eindigen.

Ingmar die als laatste nog bezig was, had gehoopt op een open spel. Dat werd het duidelijk niet, na wat pion zetten van beide spelers was het pot remise geworden 2˝  – 1˝ .

Door de overwinning hebben we ons geplaatst voor de tweede ronde!

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser