Kijk Uit doorgedrongen tot kwartfinale NHSB bekercompetitie

Aalsmeer  - Kijk Uit    2 - 2

Vrijdag 26 februari 2015 - Na het succes van de vorige keer in de beker, moest het bekerteam van Kijk Uit het deze keer opnemen tegen schaakclub Aalsmeer. Op papier een sterker team met een rating die gemiddeld boven de 1950 uitkomt. Vol vertrouwen reisden we af naar het mooie Kudelstaart waar schaakclub Aalsmeer speelt.

Met dezelfde opstelling als de vorige keer begonnen we aan de partijen, alleen op bord 4 een wijziging, daar hadden we Gregory van den Ende opgesteld. Op bord 1 Colleen Otten die met wit speelde kreeg na 13 zetten al een remise aanbod van haar tegenstander Theo Hendriks. Na 20 minuten nadenken, gaf Colleen toch de voorkeur om door te spelen.

Bord 2 Ingmar Visser speelde Scandinavisch tegen Rik Könst. Al snel werd duidelijk dat zijn tegenstander een aanvallende variant speelde van het Scandinavisch met f4 en g4.

André Kunst die op bord 3 speelde, leek een goede avond tegemoet te gaan, hij speelde de Grand Prix tegen Piet Geertsema en die leek het niet te kennen.

Gregory op bord 4 ruilde snel de dames af en niet veel later werden ook de andere stukken afgeruild. Uiteindelijk hielden zijn tegenstander (Vincent Jongkind) en Gregory alleen twee torens en wat pionnen over.

Inmiddels was André op de goede weg. Na f6 te hebben gespeeld was zwart verplicht om zijn koningsstelling open te gooien, met als gevolg dat hij veel materiaal verloor en daarmee de partij, 0 - 1.

Gregory was in een lastig toreneindspel beland en leek het niet helemaal goed te doen waardoor de winst uit zicht raakte. Op een gegeven moment moest hij zijn toren geven voor een gepromoveerde pion van wit. De twee pionnen die Gregory nog over had waren niet voldoende voor een halfje, 1 - 1.

Dit betekende dat de borden 1 en 2  minimaal één punt samen moesten halen… Colleen die het middenspel overleefde en met een pion achterstand het eindspel inging, kon het op een knappe manier alsnog remise houden doordat de loper van de tegenstander van de verkeerde kleur was, 1½ - 1½..

Ingmar die nu minimaal een half punt binnen moest slepen, had niet veel hoop meer. Met nog iets meer dan één minuut op de klok en een totaal verloren toreneindspel op het bord leek uitschakeling een feit. Gelukkig had zijn tegenstander ook niet meer dan één minuut, en deed een aantal slechte zetten, waardoor Ingmar terug kon komen in de partij en het beslissende halfje binnen kon halen, 2 - 2.

Doordat het laatste bord bij een gelijke stand wegvalt, is Kijk Uit door in de beker!

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser