NHSB rapidkampioenschap voor teams in Koedijk

Zaterdag 14 maart 2015 - Na een aantal jaren niet aanwezig te zijn geweest op het NHSB Rapidkampioenschap waren er dit jaar twee teams van schaakclub Kijk Uit aanwezig. In het eerste team Colleen Otten, André kunst, Guido van Leen en Barry Broek en in het tweede team Ingmar Visser, Gregory van den Ende, Dick Wijker, Andries Visser en Patrick de Koning.

In de eerste ronde ging Kijk Uit 2 meteen Kijk Uit 1 voorbij door met 4-0 van Schaakmat 3 te winnen. Kijk Uit 1 kwam niet verder dan een gelijkspel tegen 64 Shades of Black&White. Wellicht te maken met enige vermoeidheid van één van de teamspelers…?

Daarna ging het meteen hard bergafwaarts met Kijk Uit 2, want de volgende match werd meteen met 0-4 verloren. Kijk Uit 1 bleek op stoom te komen, en won netjes met 3½ - ½ van Santpoort, wat wellicht een andere uitslag had moeten zijn, maar het blijft rapid, soms gebeuren er gekke dingen.

Kijk Uit 2 revancheerde zich tegen Vredeburg 2 weer met een nette 3-1 overwinning, alleen de volgende match was het weer een drama en werd er weer bijna 0-4 verloren, gelukkig werd er nog een halfje binnengehaald. Kijk Uit 1 deed het niet veel beter, en verloor ongelukkig met een ½ - 3½ van de Uil door een enorme blunder van Colleen.

Kijk Uit 2 had het de gehele dag moeilijk wellicht door vermoeide spelers van de vorige avond, maar een 0-4 nederlaag was geen verrassing, al was de tegenstand af en toe ook erg sterk. Met een gelijkspel eindigde Kijk Uit 2 het toernooi en werd daarmee 21ste.

Kijk Uit 1 kwam niet de top 10 binnen en eindigde op een 12e plaats.

De gloriejaren van kampioen zijn in de B-groep zijn voorbij, en de vermoeidheid was er bij de meeste aangezien we snel op huis aangingen.

Dick Wolkers, ook lid van Kijk Uit, speelde in een vriendenteam mee.

Hopelijk doen er volgend jaar meer teams mee van Kijk Uit, zodat we de koe wellicht weer een keer kunnen winnen!

Eindstand: www.schaakgroepkoedijk.nl/koedijktoernooi/2015/SMWSite/index.html

Ingmar Visser