Bekercompetitie van start met een verrassing!

Vrijdag 10 oktober 2014 - Iets na acht uur begon op vrijdagavond bij schaakclub Kijk Uit de bekerloting voor het seizoen 2014-2015. Nadat de loting klaar was, moest worden uitgevochten wie naar de volgende ronde door zou gaan. Ingmar Visser had een goede start tegen Peter Stekelenburg, na 6 zetten stond hij al een stuk voor en het 2e stuk volgde snel, tot overmaat van ramp liet Peter zich mat zetten achter de paaltjes.

Jan Jansen die tegen Barry streed voor de volgende ronde maakte een afgrijselijke blunder door in een aftrekaanval van Barry te trappen waardoor hij zijn dame verloor.

Andries leek ondertussen de winst ook te gaan pakken tegen Wim Geels, want Wim zijn stelling was een gatenkaas geworden, maar de winst die kwam er nog niet want Wim knokte zich knap terug.

Halil Gül had met Sjef Rosier een pittige tegenstander geloot. Dat werd ook duidelijk in de partij nadat Halil zijn toren liet insluiten, waardoor Sjef zijn opwachting mag maken in de volgende ronde.

Colleen Otten de bekerwinnaar van vorig jaar moest het tegen Jan Geus laten zien, en dat deed ze op overtuigende wijze, doormiddel van een scherpe aanval op Jan zijn verdediging liet ze Jan geen keus door een stuk af te staan waarna Colleen de overwinning kon bijschrijven. Jaap Beekhuis drukte Vi Quan Tran langzaam weg, eerst door een kwaliteit voor te komen, en daarna door een vrijpion langzaam naar de overkant te laten lopen. Quan besloot daarop Jaap door te laten gaan naar de volgende ronde. Egbert Mulder die 2 jaar geleden voor een stunt zorgde door Gregory van den Ende uit te schakelen mocht het weer proberen! Gregory die een stukwinst na 8 zetten over het hoofd zag liet Egbert daarna langzamerhand in de partij komen, en dat is altijd gevaarlijk! De druk werd op de verdediging van Gregory iets te veel waardoor hij een stuk moest afstaan aan Egbert, de compensatie die werd geboden 2 pionnen zouden het een lastig eindspel maken. Egbert die nog 20 minuten op de klok had moest nu de partij uitmaken. Ondertussen zag Andries eindelijk het licht door pion f4 te spelen waardoor de overwinning binnen was (zie onderstaande stelling).

f4 is de winnende zet voor wit (Andries),
werd ongeveer 10 minuten overnagedacht??!!!

Dat betekende dat de partij tussen Egbert en Gregory de laatste was van deze mooie bekeravond. Gregory die steeds meer in de verdrukking kwam te staan met een stuk achter probeerde op allerlei manieren er iets van te maken, maar de compensatie(2 pionnen) werden langzaam opgehaald door Egbert. Egbert maakte het nog spannend in de eindfase door maar geen mat te kunnen vinden. Met wat geluk wist Egbert met nog 27 seconden over toch het mat te vinden! Waardoor Egbert zich plaatst voor de volgende ronde wat een verrassing mag heten! Het lijkt erop dat Gregory een angstgegner erbij heeft want 2 jaar geleden sneuvelde Gregory ook al in de beker tegen Egbert, alleen toen in de kwartfinale! De mensen die niet in actie zijn gekomen maar toch door zijn naar de volgende ronde: Dick Wijker, Guido van Leen en Sinclair Koelemij!

In de interne competitie waren minder partijen dan gebruikelijk doordat de beker werd gespeeld, en daardoor zijn de krachtsverhoudingen meestal groter. Dat ondervond Rick tegen Peter Hamersma, die binnen 10 zetten korte metten maakte met Rick Mulder. Louwe had niet veel meer in te brengen tegen Sinclair Koelemij want die plaatste een koningsaanval waardoor Louwe uiteindelijk mat ging met zijn koning op C6. Paul Koper en Patrick de Koning maakte het wel iets spannender, want allebei in tijdnood(betere stelling voor Paul) kwam Patrick goed weg doordat Paul zich mat in 1 liet zetten.

De 2e ronde zal op 14 november worden gespeeld, mocht het zo zijn dat de NHSB-competitie ongunstig uitvalt, dan zal er naar een andere datum worden gekeken!

Ingmar Visser