Kijk Uit verliest 2x maal op 1 avond

Kijk Uit 2 - Z.S.C. Saende 4J    3½ - 4½

Kijk Uit 4 - Heemstede 2    1 - 3

Keizercompetitie ronde 24

Vrijdag 13 maart 2015 - Afgelopen vrijdag was het gezellig druk in het Jan Ligthart gebouw, twee teams van schaakclub Kijk Uit moesten hun opwachting maken: Kijk Uit 2 tegen Z.S.C. Saende 4J en Kijk Uit 4 nam het op tegen S.C. Heemstede 2.

Kijk Uit 2 is vrijwel zeker van handhaving, en daarom was kopman Ingmar al doorgeschoven naar het eerste team. Met nóg een afwezige (Jan Geus) speelde Kijk Uit 2 met twee invallers (Patrick en Dick Wolkers) tegen het sterke jeugdteam van het Saende.

De avond ging iets minder goed dan gepland, Guido op bord 1 speelde zeer risicovol, en dat kostte hem twee pionnen. Gregory op bord 2 speelde ook niet zijn beste partij van het seizoen, hij liet al snel een paard instaan en moest met een stuk achter doorspelen.

In het andere team van Kijk Uit 4 was op dat moment alweer de eerste partij klaar, Sjef kon niks beginnen tegen de koningsaanval van Pieter van den Bos, 0-1. Vi Quan Tran zat moeilijk te kijken in een remiseachtige stelling en helaas bleek de moeilijke blik al aan te geven dat het punt niet in IJmuiden zou blijven, 0-2. René kreeg veel druk door het centrum en werd steeds meer weggedrukt, dit resulteerde uiteindelijk in 0-3. Wim Geels die in bloedvorm verkeert, behaalde zijn zoveelste overwinning, en daarmee werd de eer toch nog gered voor het 4e team, 1-3.

Terug naar het tweede team. Guido had inmiddels opgegeven nadat hij in een penning liep en Gregory liet zijn loper tot overmaat van ramp ook nog insluiten, 0-2.

Op de overige borden zag het er beter uit, Dick Wijker stond gelijk, Patrick stond een pion voor, Dick Wolkers had zijn tegenstander goed onder druk, Andries had een betere stelling (stukken stonden actiever), Jan Jansen rukte goed op met zijn pionnen, alleen Halil stond nog een pion achter.
Dat laatste werd ook meteen de derde nul, Halil kon helaas de achterstand niet ombuigen.

Dick Wijker die een remiseachtige stelling op het bord had, kwam ook niet verder, waardoor een overwinning bijna niet meer mogelijk was. Dick Wolkers won in een knap eindspel met vier pionnen en een loper tegen vier pionnen en een paard 1½ – 3½.

Patrick speelde een knap dame eindspel uit, en toen kwam de hoop terug, totdat Jan zijn toren wegblunderde 2½ – 4½. Andries behaalde niet veel later zijn overwinning, 3½ – 4½.

Een slechte avond voor beide teams, met helaas geen punten.

In de interne competitie werd er natuurlijk ook geschaakt. Colleen die al bijna zeker is van prolongatie van haar titel, nam revanche tegen Peter Hamersma in een zeer snelle partij.

André Kunst verloor een pion in de opening tegen Louw Post, maar stond niet veel later een pion voor. Dat wist André vol te houden en uiteindelijk de overwinning te pakken.

Egbert Mulder die de laatste tijd lijkt terug te komen van zijn winterdip, was nog niet opgewassen tegen de sterke Paul Koper.

Dirk Geels had weinig moeite met Rick Mulder, die al snel een blunder maakte waardoor de stukken weer in de doos konden.

Peter Groeneweg die een ware kraker tegen Johan van Velthuijsen speelde, leek in Johan zijn voordeel beslist te worden. Maar Peter ruilde goed af en Johan maakte een fout waardoor Peter zo naar de winst toeliep.

Al met al een gezellig avond met veel leuke partijen, overigens won het bekerteam van de damclub met 6-2 van Almere (toch nog een IJmuidens succes.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand van Kijk Uit 2 zie de NHSB site.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand van Kijk Uit 4 zie de NHSB site.

Ingmar Visser