Kijk Uit blijft hoop houden

Kijk Uit 1 - het Spaarne 1    6½ - 1½

Zaterdag 7 maart  2015 - Na vijf nederlagen op rij in de promotieklasse voor Kijk Uit 1 moest er worden gewonnen, om nog uitzicht te kunnen houden op eventuele handhaving. Verlies zou vrijwel zeker degradatie betekenen omdat naar alle waarschijnlijkheid de laatste twee teams degraderen.
Met een gewijzigde opstelling en een invaller begonnen we de wedstrijd tegen het Spaarne dat het goed doet in de competitie. Van tevoren wisten we dat het een lastige wedstrijd zou worden, en daarom kozen we voor een tactische opstelling. Eenmaal het wedstrijd formulier ingevuld te hebben kwamen we er ook achter dat het Spaarne met twee invallers zou spelen.

Met al deze informatie begon de strijd tegen degradatie. Op bord 1 speelde voor de verandering Barry Broek tegen Aad de Bruijn. Barry kwam iets gedrukter te staan doordat hij de verkeerde zetten deed, maar probeerde er toch nog wat van te maken.
Ingmar Visser die goed tegen Loek Veenendaal uit de opening kwam, probeerde de juiste voortzetting te vinden en dat lukte, hij kwam een pion voor te staan.
Colleen Otten moest het aan bord 3 opnemen tegen Rob de Haan. Colleen speelde een scherpe variant, dat zijn vruchten leek af te werpen, maar Colleen kreeg er maar één pion uit. Met die voorsprong ging ze het eindspel in.

Arent van Nieukerken had weer een leuke stelling opgebouwd tegen Sander Schilthuizen. Met zijn lopers probeerde hij in de stelling van zijn tegenstander te komen, maar in eerste instantie lukte het plan niet helemaal.
Peter van Nieuwenhuizen had een goede stelling opgebouwd tegen invaller Joost Jansen. Alleen overzag hij even dat hij zomaar een pion weggaf. Een zet later werd het nog erger en blunderde hij een kwaliteit weg. Je zou zeggen einde partij, maar de strijdlustige Peter wist dat Kijk Uit de punten nodig zou hebben en ging dus nog even door.
André Kunst die een zeer goede periode doormaakt en weer de weg naar boven lijkt gevonden te hebben, kwam goed uit de opening en pakte zelfs een voordeel door een pionnetje af te snoepen van zijn tegenstander Fer Mesman.

Peter Hamersma was als eerste klaar met zijn partij, en gelukkig kwam er een positief resultaat uit. Hij leek iets beter uit de opening te komen tegen Paul Neering, maar moest gedwongen zijn loperpaar afruilen. Zijn tegenstander zag niet een-twee-drie de winst en bood remise aan. Na enig overleg werd het geaccepteerd, ½ - ½.
Sebastiaan van Westerop speelde tegen de tweede invaller van het Spaarne, Paul Mathot. Zijn tegenstander leek erg veel tijd nodig te hebben, en dat leek Sebas in de kaart te spelen.

Inmiddels waren er ontwikkelingen op bord 3, Colleen had haar toreneindspel met een pion meer weten te winnen, 1½ - ½.
André wist het pionnetje meer uit te buiten en stelde zo de tweede overwinning veilig 2½ - ½.
Inmiddels had Sebastiaan het tijdvoordeel ook weten te benutten en de voorsprong in materiaal waardoor het 3½ - ½ werd.
Barry moest tegelijkertijd zijn meerdere erkennen in Aad de Bruijn die twee pionnen meer had en een goede koningsaanval waar niks meer aan te doen was, 3½ - 1½.

Met nog drie partijen te gaan zag het er rooskleurig uit voor Kijk Uit. Ingmar stond een kwaliteit voor met een praktisch gewonnen stelling, Arent stond twee pionnen in het eindspel voor maar Peter stond nog een kwaliteit achter. Je zou zeggen dat moet een teamoverwinning opleveren.

Ingmar die in tijdnood zat, kon kiezen om op een veilige manier de partij uit te schuiven of alles af te ruilen en in een gewonnen eindspel te komen. Hij koos voor het laatste zodat er geen fouten meer gemaakt konden worden, 4½ - 1½.
De overwinning was binnen, en het leek nog mooier te worden. Peter profiteerde van het gestuntel van zijn tegenstander en kon zo zijn kwaliteit en wat pionnen weer terug winnen, en daarmee de partij in het eindspel in zijn voordeel te beslissen, 5½ -1½.
Arent die in een lastig eindspel terechtkwam, trok uiteindelijk aan het langste end en gaf daardoor nog meer glans aan de overwinning van Kijk Uit 1, 6½ - 1½..

De laatste drie wedstrijden moeten gewonnen worden om degradatie te voorkomen. De volgende wedstrijd is op 21 maart tegen Caïssa-Eenhoorn.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser