Kijk Uit wint degradatieduel

Caïssa-Eenhoorn 3 - Kijk Uit 1    1½ - 6½

Zaterdag 21 maart  2015 - Met nog drie wedstrijden voor de boeg moest er gewonnen worden van mededegradatiekandidaat Caïssa-Eenhoorn. We hadden gelukkig al een klein voordeel midweeks opgebouwd, doordat Sebastiaan vooruit had gespeeld en een belangrijk punt had binnengesleept.

Vol goede moed gingen we richting Hoorn. Om ongeveer 12.20 uur werden we gebeld door Fred Avis waar we bleven. Kennelijk was er iets misgegaan in de communicatie, dus begonnen we een uur later dan gepland. Wellicht enig voordeel voor ons..?

Maar dan nu over naar de partijen van gister, met twee invallers werd gespeeld tegen Caïssa-Eenhoorn 3. Arent van Nieukerken was binnen de kortste keren klaar met zijn partij, doordat zijn tegenstander een openingsfout had gemaakt, 0-2. Dat ging de goede kant op!

Op de overige borden stond het er ook aardig voor, alleen Peter Hamersma en Guido van Leen stonden iets minder. Ingmar Visser die goed uit de opening was gekomen, pakte een geofferde pion van zijn tegenstander op e5 en daarna de opgespeelde pion van wit op f4. Daarna volgde een dameoffer wat niet goed was van wit, en daardoor werd het 0-3.

Peter Hamersma had ook een goede oplossing voor zijn mindere stelling, door remise aan te bieden. Dat werd geaccepteerd en de overwinning was al bijna binnen, ½ -3½.

Colleen Otten had in de tussentijd een kwaliteit geofferd wat ze in het verleden tegen een andere tegenstander in ongeveer gelijke stelling ook had gedaan. Toen leverde dat de winst op, en haar tegenstander moest ook toegeven dat dit offer op zijn plaats was, ½ - 4 ½. De overwinning was binnen en daardoor kon de rest zonder enige druk verder spelen, bordpunten zouden nog wel handig zijn..

Peter van Nieuwenhuizen die een solide partij speelde tegen Fred Avis, leek ook de winst binnen te halen, maar in het eindspel (waar Peter normaal gesproken in uitblinkt) ging het helemaal mis. Door een paar foute zetten moest Peter alles of niets spelen om nog een remise eruit te slepen.

Guido had inmiddels een mooie koningsaanval opgezet die bleek door te slaan. Na zijn loper geofferd te hebben ging het lichtje langzaam uit bij zijn tegenstander en gaf na Db1(mat in 3) op, ½ - 5½.

André Kunst die naast Guido zat probeerde met wit over de h-lijn de tegenstander te overspelen, om nog wat kracht bij te zetten werd de f-lijn ook onder vuurgenomen. Helaas bleek de aanval maar één pionnetje op te leveren en moest André dit uitspelen in een lastig eindspel. André liet zich niet van de wijs brengen en schoof zijn tegenstander langzaam weg, ½ - 6½.

Peter probeerde nog remise te krijgen in een eindspel waarin hij een toren had en zijn tegenstander twee aaneengesloten pionnen had. Helaas bleek de koning van Peter te ver te staan waardoor hij verloor. Uiteindelijk toch een mooie overwinning met 1½ - 6½.

Met nog twee wedstrijden te gaan is er nog een kleine kans om degradatie te ontlopen.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser