Kijk Uit 2 wint van Purmerend 3

Purmerend 3 - Kijk Uit 2     3 - 5

Vrijdag 6 november 2014 - De tweede externe wedstrijd stond afgelopen donderdag 6 november op het programma voor Kijk Uit 2. Met in het achterhoofd nog de nederlaag van afgelopen keer, gingen we voorzichtig naar Purmerend toe waar het allemaal moest gebeuren. Purmerend dat vorig jaar degradeerde uit de eerste klasse zou een lastig karwei worden voor het mindere Kijk uit. Het verschil in de gemiddelde rating is bijna 100 punten, maar zoals ze altijd zeggen rating zegt niet alles.

Op bord 7 speelde teamleider Jan Jansen met wit tegen Kees Kerkdijk. Jan die de laatste tijd uit vorm lijkt te zijn kende niet echt een beste start, en gaf in de opening al direct een stuk cadeau. Halil Gül aan bord 8 had ook niet een al te beste start en kwam een pion achter. Op bord 1 en 3 kwam bijna dezelfde stelling op het bord, omdat Gregory en Ingmar allebei koningsgambiet probeerde te spelen. Ingmar kreeg een keuze om in te slaan op f7 met zijn loper wat er heel erg aantrekkelijk uitzag. Na wat bedenktijd te hebben gebruikt kon hij het avontuur niet weerstaan en deed het offer. Wat uiteindelijk in deze stelling resulteerde:

Ingmar Visser - Ton de Veij

Ingmar had veel bedenktijd nodig om alles goed uit te kunnen rekenen, en kwam op een gegeven moment ietwat gelukkig weg doordat zijn tegenstander zelf de aanval blokkeerde na: Pxa8, Dxg2, Tf1 Pg4…..Df3.

Dick Wijker en Andries Visser speelde allebei hun zo geliefde Siciliaanse variant. Andries deed een paar kracht zetten om zijn tegenstander onder druk te zetten en Dick kreeg een offer tegen zich op b5. Het offer bleek niet goed en Dick kon zo zijn stelling verbeteren. Jan Geus kwam steeds beter te staan doordat zijn tegenstander de Pirc niet goed speelde, en Jan kon zo de druk vergroten op de stelling van zijn tegenstander. Uiteindelijk bleek zijn f-pion goudwaard te zijn, daarmee kon hij een aftrekaanval realiseren, zijn tegenstander spartelde nog wat tegen maar moest zijn meerdere erkennen, 0-1! Guido van Leen op bord 2 stond een kwaliteit achter, maar wel met een zeer goede aanval. De aanval leek zijn vruchten te gaan afwerpen, maar Guido onderschatte de aanval van zijn tegenstander met Lxg6 en gevolgd door Dh5 wat uiteindelijk zou resulteren in mat. Een dame offer van Guido zijn kant mocht niet baten, 1-1. Halil Gül stond in het eindspel een pion achter, maar zijn tegenstander verknoeide het en gaf 2 pionnen aan Halil, waardoor hij opeens een pion voorstond! Dit betekende uiteindelijk de winst voor Halil, 1-2! Jan Jansen had inmiddels alles geprobeerd om nog iets van zijn verloren stelling te maken, maar moest zijn meerdere erkennen, 2-2.

Het kon nog alle kanten opgaan, alleen de tijdnoodfase kwam nu wel inzicht voor veel spelers.
Andries leek op weg naar de overwinning, maar zag een torenoffer over het hoofd, waardoor hij in remise moest berusten, 2,5-2,5. Opeens gingen de armen in de lucht van Gregory wat positief nieuws moest betekenen, en dat was het ook! Gregory zijn tegenstander kon in tijdnoodfase de boel niet genoeg keepen en maakte fouten waardoor Gregory won, 2,5-3,5.
2 remises zouden genoeg zijn om de eerste overwinning binnen te slepen van het seizoen.
Dick die een betere stelling had de hele partij leek ook op weg te zijn naar de overwinning.
Maar vergat even zijn f-pion te dekken waardoor het opeens een remise stelling werd, zijn tegenstander wilde nog even wat proberen met zijn vrijpion wat tot een leuke stelling leidde:

Paul Meijer - Dick Wijker

Na f5 van zwart werd er h8D gespeeld, gevolgd: Lxh8, Tb8+ Kf7, Txh8. Na een aantal zetten kwamen beide spelers alsnog remise overeen. De stand op dat moment met nog één partij te gaan was 3-4.

Dit betekende dat bord 1 aan remise genoeg zou hebben om de 2 matchpunten binnen te slepen. Ingmar die in een gewonnen eindspel was aanbeland, met nog 3 minuten op de klok, wilde natuurlijk winnen en dat deed hij ook nadat zijn tegenstander in een vork was getrapt.
Dat resulteerde in de eerste overwinning van Kijk Uit 2 van het seizoen! De volgende wedstrijd moeten we tegen Het Witte Paard 2 op 28 november.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser