Topscorer van vorig seizoen wordt niet gemist

Kijk Uit 2 - Het Witte Paard 2     5 - 3

Vrijdag 28 november 2014 - Afgelopen jaar speelde Barry Broek nog voor het 2e team in de 3e klasse NHSB. Daarin behaalde hij het beste resultaat voor het 2e team, nu hij naar het eerste team is vertrokken, zou je kunnen zeggen dat het 2e flink wat punten is verloren. Maar niets is minder waar!

Kijk Uit 2 speelde afgelopen vrijdag tegen Het Witte Paard 2 uit de Zaanstreek. Op papier een zware wedstrijd, maar met de gedachte dat zij al twee invallers nodig hadden werd er opeens van alles mogelijk. Vlak voor aanvang van de wedstrijd werd ook nog duidelijk dat zij met een speler minder waren gekomen, waardoor onze 2e bord speler niet in actie hoefde te komen en we al met 1-0 voor kwamen te staan.

We kwamen goed uit de startblokken, want voordat we het wisten stond Halil Gül op bord 8 gewonnen. Na een offer op f7 met zijn loper was de partij dan ook snel uit, 2-0!

Even later vervolgde de bliksemstart, want Jan Geus stond erg goed en kwam langzaam de stelling van zijn tegenstander binnen via de c-lijn. Onderweg naar de opening in de stelling kwam Jan al een stuk voor en eenmaal in de stelling sleepte hij de overwinning binnen, 3-0!

Dick Wijker won ondertussen met zijn jeugdachtige opening (zijn eigen woorden) een pion en leek op weg te zijn naar de overwinning. Zijn tegenstander probeerde er nog wat van te maken door een aanval te plaatsen op de koningsvleugel, dat leverde Dick zoveel problemen op dat hij in diepe gedachte verzonken raakte.

Gregory van den Ende op bord 3 spelende, begon met zijn Caro-Kann opening. Zijn tegenstander leek het goed te kennen, want die zette flink wat druk op de stelling van Gregory. Even leek het verkeerd te gaan, maar zijn tegenstander rekende fout waardoor Gregory alsnog remise had, 3½ – ½..

Na Tc8† van wit werd er remise overeengekomen

Jan Jansen op bord 7 kreeg een remise aanbod van zijn tegenstander, maar sloeg die af. En dat leek een goed besluit want een paar zetten later maakte zijn tegenstander een blunder nadat hij beter had gestaan. Daardoor kon Jan makkelijk het eindspel uitschuiven en de winst pakken, 4½ – ½..

De overwinning was inmiddels binnen, met nog drie partijen te gaan op de borden 1, 4 en 6, kon er aan de bordpunten worden gewerkt.
Bord 1, Ingmar Visser speelde Scandinavisch, maar kwam daar niet heel lekker uit en kreeg een dubbel pion op de c-lijn. Dat probeerde hij te repareren en kwam in een lastig eindspel terecht met een pion achter. Wel het loperpaar tegen paard en loper, wat hem voordeel opleverde.
Andries Visser op bord 6 kreeg een Caro-Kann tegen zich en probeerde op te stomen na lange rokade van wit en zwart via de damevleugel, deze aanval werd gestopt. En hij probeerde het nu via de andere kant. Deze manoeuvre duurde zolang, dat hij daardoor in tijdnood kwam. In tijdnood maakte hij een blunder waardoor de hele partij verloren was, 4½ – 1½.

Dick Wijker en Ingmar Visser waren als enige nog bezig, allebei in tijdnood probeerden ze nog twee punten binnen te slepen. Dick die een blunder maakte in tijdnood, raakte zijn dame iets te snel aan, waardoor hij de partij kon opgeven, 4½ – 2½.
Ingmar als enige nog bezig kwam in een interessant eindspel terecht, leek nog even op weg te gaan naar de winst, maar moest in remise berusten, 5 – 3.

Een mooie en verdiende overwinning! Dat smaakt naar meer, op 16 december mogen we aantreden tegen de koploper Krommenie 2.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser