Sprookje alweer ten einde

Krommenie 2 - Kijk Uit 2    6½ - 1½

Dinsdag 16 december 2014 - Het tweede team dat een goed seizoen kent en nog meedoet in de top, moest deze keer uitspelen tegen Krommenie 2. Iets minder dan een maand geleden speelde het eerste team van Kijk Uit hier ook, dat liep toen niet goed af en verloor met 3½ - 4½. Het was aan Kijk Uit 2 om revanche te nemen voor die nederlaag.

Keurig op tijd was iedereen aanwezig in het buurthuis de Pelikaan, waar Krommenie zijn thuiswedstrijden afwerkt. Met de vaste opstelling begonnen we aan de wedstrijd tegen Krommenie, wat al snel misging….

Jan Jansen op bord 7 gaf al snel een pion weg na b4 van zwart, waardoor het paard op c3 weg moest en de dekking voor de pion op e4 wegviel. Nog niet meteen verloren, maar het zou een zware avond voor Jan worden.
Guido van Leen was niet heel veel beter bezig, hij wilde Scandinavisch spelen, maar na 1. e4 d5 2. d4 c5 werd het iets heel anders. Een paar zetten later offerde Guido bewust zijn paard voor een mooie aanval. Het zag er naar uit, dat het een lastige avond zou worden.

Gregory van den Ende die het Koningsgambiet wilde spelen, kreeg met een tegenstander te maken die weinig aannam. De pion op f4 wilde hij niet en het liefst haalde hij de hele aanval eruit. Gregory werd daardoor creatief door b3 en Lb2 te gaan spelen. Helaas gaf hij een stuk weg wat alles een stuk lastiger zou maken…

Dick Wijker daarentegen speelde een gedegen partij tot er in zijn hoofd rare ideeën werden geproduceerd. Maar deze rare ideeën konden in deze Siciliaanse variant niet! (Was ergens ook een keer door een grootmeester gespeeld).
Halil Gül op bord 8 kwam in een lastige stelling terecht, leek iets van Slavisch te willen spelen, maar het kwam niet helemaal uit de verf. Op een gegeven moment kwam de koning van Halil op een rare positie te staan e7. Daarvoor kreeg hij wel een aanval op de h-lijn terug!

Jan Geus leek alles rustig af te ruilen, totdat zijn tegenstander een aanval plaatste op zijn koningsvleugel. Dit werd zelfs zo gevaarlijk dat hij de h-lijn opende, en daarna ook nog f3 speelde! Hoelang zou dat goed gaan?
Andries Visser speelde zoals altijd zijn Siciliaan, maar na zes zetten moest hij toegeven dat hij het niet meer kende omdat zijn tegenstander afweek?!?! Hier raakte hij zo van in de war dat hij met zijn loper rare zetten ging doen.

Ingmar die aan bord 1 met wit speelde, kwam niet lekker uit de opening. Het leek eerst richting Scandinavisch te gaan, maar werd een gedrukte stelling voor wit. Dit resulteerde in wat pionnenzetten om weer wat spel te creëren. Na pion c4 kwam daar ook wat van terecht.
Het zag er al met al niet heel gunstig uit voor het tweede team, en dat beseften de teamleden ook.

Gregory kwam snel weer terug in de partij doordat zijn tegenstander ook een stuk weg blunderde!
Andries kreeg een sterke aanval over zich heen. Nadat zijn tegenstander twee stukken voor een toren kreeg, kon de aanval doorgaan. En op een gegeven moment moest Andries wel de handdoek in de ring gooien, want het was gedwongen mat, 0-1.

Jan Jansen was een paar minuten later klaar. Nadat hij een kwaliteit had geofferd voor beter spel, besefte hij dat het niet goed was en de partij verloren had, 0-2.
Gregory kreeg een remise aanbod na een lastig toreneindspel en nam dat ook aan, ½ - 2½. Dick kreeg niet veel later een remise aanbod en het werd 1 - 3. Jan Geus probeerde er nog wat van te maken, maar de aanval van zijn tegenstander was te sterk, 1 - 4.

Niet veel later moest bord 2 na de hele avond met een stuk achter gespeeld te hebben, zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander, 1 - 5. Met bord 1 en 8 nog aan het werk, ging het alleen nog om de bordpunten.
Bord 1 kwam in een remise eindspel terecht en zag geen winkansen meer, 1½ - 5½. Bord 8 stond inmiddels te veel materiaal achter waardoor de einduitslag op 1½ – 6½ kwam.

Een dikke nederlaag, maar tegen een hele sterke tegenstander. Tijd voor de winterstop zodat we weer op tijd fit zijn voor HWP Haarlem 6.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser