Kijk Uit 2 met invaller wint van HWP

H.W.P. 6 - Kijk Uit 2    2½ - 5½

Dinsdag 3 februari 2015 - Na 2 maanden (winterstop) mocht Kijk Uit 2 weer aan de slag om lijstbehoud veilig te stellen. Dit keer moesten we uitspelen bij HWP Haarlem 6. Nadat bijna iedereen was opgehaald met de limousine van Jan, konden we richting Haarlem (Dick en Guido zouden op eigen gelegenheid komen).

Dit keer moesten we voor het eerst dit seizoen een beroep doen op een invaller, aangezien bord 3 speler Gregory niet in staat was om te spelen, beterschap! In het bijzaaltje van de Sociëteit Vereniging in Haarlem moest het gebeuren. Bij een overwinning zouden we zo goed als zeker zijn van lijstbehoud. En dat zou een hele knappe prestatie zijn, aangezien Kijk Uit 2 vorig seizoen nog actief was in de derde klasse.

Halil Gül aan bord 8, was binnen de kortste keren klaar met zijn partij, hij won vrij eenvoudig na een blunder van zijn tegenstander met mat als gevolg, 0 - 1. Een zeer goede start voor het team en een mooi individueel succes voor Halil, die na een sterke stijging met zijn rating de stijgende lijn voortzet.

Op de overige borden was nog niet veel aan de hand. Guido die in een Scandinavische variant terecht was gekomen, probeerde via een combinatie langzaam de stelling van zijn tegenstander te openen. Dick op bord 4 kwam wel iets minder te staan, maar het zag er niet heel ernstig uit, zijn variant in het Siciliaans ging niet helemaal goed, maar het was nog speelbaar…  Jan Jansen aan bord 7 had zijn torens inmiddels verdubbeld op de f-lijn en leek op weg naar de winst te gaan. Ingmar aan bord 1 probeer met d4, e4 en f4 druk te zetten op zijn tegenstander, die had meer oog voor c3, waardoor Ingmar nog meer druk kon zetten. Andries op bord 6 was inmiddels een stuk voorgekomen door een dubbele aanval. Dat zou wel goed gekomen. Jan Geus had een loper tegen een paard in het eindspel en een betere pionnenstelling! Patrick de Koning als invaller meegereisd naar Haarlem, had een goede stelling opgebouwd met wit, zijn dame stond heel aanvallend op g6!

Ingmar had inmiddels zoveel druk gezet op de stelling van zijn tegenstander dat het haast onhoudbaar werd, de partij was nog iets sneller over dan gepland, doordat zijn tegenstander in een matvalletje trapte, 2 - 0.
Jan Jansen kwam helaas niet door de taaie verdediging van zijn tegenstander en moest in remise berusten, 2½½. Jan Geus daarentegen wist het lastige eindspel loper tegen paard en allebei nog wat pionnen te winnen! 3½½.

De matchpunten zouden bijna binnen zijn, en daarmee was het vrijwel zeker dat we volgend jaar ook in de tweede klasse mogen uitkomen. Guido van Leen had twee vrijpionnen overgehouden, alleen deed hij het in het eindspel helemaal verkeerd, waardoor het alsnog remise zou worden 4 -1. Patrick was goed op de hoogte van de stand, en nam geen risico. 4½ – 1½. De punten waren binnen, helaas kon Dick de ingewikkelde stelling niet houden en werd het 4½ – 2½.

Andries die nog als enige bezig was, speelde langzaam zijn tegenstander uit met een stuk meer, en zo won Kijk Uit 2 met 5½ – 2½ van HWP 6.
Een mooie en verdiende overwinning, de volgende wedstrijd zal zijn tegen Z.S.C. Saende 4J op 13 maart!

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Ingmar Visser