Kijk Uit 2 handhaaft zich in 2e klasse

H.W.P. 5 - Kijk Uit 2    4 - 4

Dinsdag 7 april 2015 - Met nog een zeer belangrijke wedstrijd op het programma ging Kijk Uit 2 afgelopen dinsdag naar Haarlem om lijstbehoud zeker te stellen. In het ergste scenario zou Kijk Uit 2 nog kunnen degraderen, en dat wilde de mannen van Kijk Uit 2 zeker voorkomen.

In een gewijzigde opstelling doordat Ingmar niet meer voor het tweede mag spelen ging Kijk Uit 2 van start. Jan Geus die op bord 4 speelde, leek sterk uit de opening te komen. Doordat zijn tegenstander net iets verder keek, kwam hij de stelling van Jan binnen met zijn toren en dame. De druk werd gigantisch en uiteindelijk bezweek Jan daaronder, 0-1.

Gregory die op bord 2 speelde, kwam niet goed uit de opening. Hij kwam gedrukt te staan en kon niet voorkomen dat zijn tegenstander steeds verder opkwam met zijn pionnen. Uiteindelijk moest hij zijn meerdere erkennen, 0-2. Een slechter begin kon haast niet, dus moest er gauw iets veranderen.

Halil aan bord 7, die dit jaar voor het eerst vast in het tweede speelt, maakt een prima seizoen door. Door zijn aanvallende spel verrast hij menig tegenstander en levert zeer belangrijke punten op voor het team. Ook deze wedstrijd ging Halil weer vol op de aanval en zijn tegenstander werd helemaal suf gespeeld. Nadat Halil had gezien dat zijn aanval zou gaan stranden, bood hij remise aan en dat werd aangenomen, ½ – 2½.

Andries Visser op bord 5, speelde een afruilvariant van het Frans. Dat duidde erop dat de partij een positioneel gevecht zou zijn, en dat werd het ook. Nadat de meeste stukken werden afgeruild was er niets meer te beginnen voor beiden. Met beiden twee paarden en een dame moest er geforceerd worden om te kunnen winnen. Beiden durfde dat niet aan en besloten een remise, 1 – 3.

Nu moesten toch echt de eerste overwinningen komen, anders zou degradatie toch echt heel dichtbij komen. Jan Jansen wist in zijn Budapestgambiet een kwaliteit te winnen. Dat bleek al snel genoeg voor de partij. Ook mede doordat zijn tegenstander niet een al te beste pionnenstructuur had, 2 – 3.

De overwinning bleek er niet meer in te zitten. Paul die als invaller meespeelde, had het zeer lastig tegen zijn tegenstander. Hij probeerde er een remise uit te slepen door de stelling vast te zetten, maar vergat zijn eigen stukken die geen kant meer op konden, 2 – 4.

Nu moesten Dick en Guido echt winnen, om het niet aan te laten komen op de concurrenten.
Dick Wijker had goed geluisterd, en deed inderdaad wat hij moest doen. Om een goede aanval op te zetten ruilde hij eerst twee stukken voor een toren. Daarna kreeg hij de kans om de dame te winnen van zijn tegenstander, 3 - 4.

Dick Wijker – Andrι Hendriks, stand na Pc6

Wit speelt Te8†, Kf7, Dd5†, Kg6, Tg8 met dame winst.

Guido die altijd bij de start al vol in de aanval gaat, ging dat deze keer ook. Hij voelde al snel dat het een eindspel zou worden, en ging dus rustig met zijn koning in het middenspel al naar voren. Doordat hij met zijn h-pion druk zette, wist hij zijn tegenstander te verplichten om dat te verdedigen. Daardoor kon hij met zijn vrijpion op de f-lijn doorlopen en de belangrijke overwinning veilig te stellen. Hierdoor werd het 4 – 4 en is Kijk Uit 2 zeker van lijstbehoud, wat aan het begin van het seizoen ook de doelstelling was.

Voor gedetailleerde uitslagen en de eindstand zie de NHSB site.

Ingmar Visser