Kijk Uit 5 kampioen 4e klasse NHSB

Bijzondere prestatie Evert Haasbroek

Chess Soc. Zandvoort/Jopen 4 - Kijk Uit 5    0 - 4

Vrijdag 17 april 2015 - Het vijfde team wist vrijdagavond bij Chess Society Zandvoort/Jopen het kampioenschap zeker te stellen. In het pand van slipschool Rob Slotemaker met allemaal dure BMW’s zonder kentekenplaten voor de deur. Een bijzondere locatie.

Het team van captain Louw Post heeft een prima seizoen gedraaid. Louw zelf kon niet aanwezig zijn bij de finale. In het hol van de Zandvoortse leeuw werd evengoed met 0 - 4 gewonnen. Opvallend, want thuis werd het 2 - 2 tegen dit team dat een hogere gemiddelde rating heeft dan wij.

Het geheim van het kampioenschap is naast schaakkunde naar mijn mening de goede sfeer. Dank daarvoor Louw!! Ik vond het een ontzettend leuk jaar. Jammer dat je er niet bij was in de finale en de gezellige uurtjes erna in ons clubkroegje in IJmuiden. Ik heb een klein polonaissetje waargenomen. Ook de goede invalbeurten van Wim Geels en Quan hebben ons uiteraard geholpen!

De goede sfeer begon al in de auto. Quan heeft altijd wel een maffe opmerking, Egbert wacht rustig af en geniet zichtbaar van de kwinkslagen en Evert is Evert. Die houdt wel van een geintje. Zijn geintje dit keer was dat hij niet bij het clubhuis was. Ingmar en Andries werden dol van onze telefoontjes. Oftewel, of ik nog ff naar Velserbroek wilde rijden. Geen probleem maar waar ik dacht aaaaalle tijd te hebben, moest ik racen naar het racecircuit. Niet dat ik dat heb gedaan. Gewoon lachend en rustig. Want joh, we gaan kampioen worden. Goede sfeer, lachen, ontspannen. Dat werkt altijd bij schakers die het prima vinden om met elkaar op te trekken.

Het kampioensteam Kijk Uit 5 met van links naar rechts Evert Haasbroek, Dick Wolkers (met bierflesje), Vi Quan Tran en Egbert Mulder.

Tip voor teamleiders

Volgens mij is het handig dat teamleden van elkaar de telefoonnummers en adressen hebben!

De wedstrijd

De 0-1. Op vier draaide Quan tegenstander van de Ban (en dat rijmt) helemaal dol. Binnen no-time stond hij twee stukken voor. De man heeft 100 ELO punten meer! Paardenslagerij Vi Tran is geopend. Zoals Quan betaamt werd er vrolijk gelachen ☺.

Dus gaf ik Evert aan dat hij remise mocht maken. We hadden namelijk aan 1½ punt genoeg én Evert stond er slecht voor. De partijen van Egbert en mij zagen er gezond uit, maar het kon nog wel alle kanten op. Evert bood het niet aan en dat recht had hij in dit geval. Ik heb dit jaar geleerd dat de man onvoorspelbaar goed kan schaken. Daarover zo meer.

De 0-2. Zelf mocht ik opnieuw tegen de 80 jaar oude meester Jaap Bouma. Deze voormalige zeevaarder op de grote vaart, hoogleraar en bergbeklimmer (tot zijn 70e was hij instructeur!) heeft me dit seizoen in tien bondspotten als enige verslagen. Veel concentratie hielp want ik doorzag dit keer alle potentiële aanslagen en wist het seizoen daardoor met 75% af te sluiten. Niet slecht voor een eerste seizoen en alle potten op bord 1, al zeg ik het zelf haha. Die concentratie zorgde er wel voor dat ik de andere borden te weinig heb kunnen volgen maar hey, we konden kampioen worden.

De 0-3. The wizard of Velserbroek. Evert stond er op zijn vaste stekkie, bord twee, dus voor het eerst dit seizoen slecht voor. Een pion van de tegenstander op e6 terwijl zijn eigen pion nog op e7 stond. Zijn paard en toren waren daardoor zo dood als wat en geschikt voor de slagerij van Quan. Ik zag zelfs geen gezonde zet voor hem. Ik heb Patrick afgelopen maandag in ongeveer dezelfde situatie zien verliezen.
Evert moest en zou echter zes keer winnen en dus een 100% bondscore halen. Nadat ik had gewonnen stond hij inderdaad weer helemaal goed. Hoe hij dit heeft gedaan? Ik heb geen idee. The wizard of Velserbroek kan blijkbaar alles of zijn tegenstander heeft een vlaag van verstandverbijstering gehad.

De 0-4. Op bord drie versloeg Egbert ten slotte de sterke en charmante Caroline Stam. De dame heeft toch zo’n 250 ELO-punten meer, maar Egbert is de laatste tijd in goede vorm! Een mooie partij. Ik verwachtte een remise maar ook Egbert had zich goed voorbereid op vanavond.

Volgend jaar: voor- en nadelen van spelen in de 4e klasse

Volgend jaar 3e klasse en we zien wel met wie! Andries haalt wel weer wat uit zijn hoge hoed.
De 4e klasse is ook leuk en dat had ik niet echt verwacht. Zo’n dubbele competitie heeft wel wat. En we hadden mazzel dat het altijd op vrijdagavond was, al moet je daarvoor deels wel tegen heel goed schakende kids met heel lage rating schaken. Niet zo goed voor je ELO maar wel leuk om te doen. Zo’n kind is zó blij als ze er een remise uit sleept. Dat heeft toch ook wel weer wat.

Voor gedetailleerde uitslagen en de eindstand zie de NHSB site.

Dick Wolkers