Interne bekercompetitie van start

Vrijdag 16 oktober 2015 - Afgelopen vrijdag is het vierde seizoen van de bekercompetitie begonnen, met maar liefst 29 deelnemers belooft het een mooie bekercompetitie te worden.

Gelijk door naar de tweede ronde zijn Dirk Geels, Dick Wijker en Andries Visser(een vrije ronde).

Colleen Otten kreeg op papier een makkelijke tegenstander Peter Stekelenburg. Peter bood knap weerstand, maar moest net na het middenspel zijn meerdere erkennen in Colleen.

Jan Geus had Vi Quan Tran helemaal in zijn macht, Quan die kon niks beginnen. En na een aftrekaanval van Jan, waarmee hij de dame van Quan won, kon Quan opgeven.

Bekerkampioen van vorig jaar Ingmar Visser moest het laten zien tegen Halil Gül. Halil die goed uit de opening kwam, kon dat niet vasthouden in het middenspel en na een fatale zet van Halil even later werd het mat in 3.

Wim Geels en Paul Koper moesten tegen elkaar voor de beker, die wedstrijd werd al een aantal keren eerder gespeeld dit seizoen, toen werd het remise. Deze keer leek het er weer op uit te draaien, maar het pionnetje meer van Paul bleek uiteindelijk de doorslag te geven.

Rick verraste met een overwinning op Louw, Louw die vorige week tegen Sebastiaan knap remise hield. Kon deze week geen vuist maken tegen Rick en gaf via een dubbele aanval een stuk weg.

Sinclair Koelemij had een hele zware avond tegen Jan Jansen, verschil in rating 300 punten. Op het bord zette Sinclair veel druk, alleen Jan was daar niet van onder de indruk. Jan probeerde zelf iets terug te doen, en leek Sinclair klem te zetten. Uiteindelijk werd er remise overeengekomen, waardoor er 2 snelschaakpartijen moesten worden gespeeld om te beslissen wie door zou gaan.

In de 1ste partij was het al niet meer nauwkeurig van beiden, Sinclair die 2 zetten niet zag dat hij een paard kon slaan, maar uiteindelijk toch nog won. 2e partij was weer een zeer chaotische partij, en het leek in het voordeel van Jan te worden beslist, uiteindelijk gaf Jan zijn toren weg wat resulteerde in een 2-0 overwinning voor Sinclair.

Ronde 1 is nog niet afgelopen, sommige wedstrijden moeten nog worden gespeeld, zoals de partij tussen Gregory en Peter Hamersma.

Ronde 2 belooft ook leuke wedstrijden zoals de bekerfinale van vorig jaar Andries tegen Ingmar. En mocht André winnen van Ciska, dan zal het Colleen – André worden in ronde 2.

Zeer sterk allemaal, maar eerst moeten nog de andere partijen worden afgewerkt zoals van oud-winnaar Sebastiaan van Westerop. Deze wedstrijden dienen voor 20 november te zijn gespeeld als ronde 2 aanvangt.

Overige partijen

Ciska van den Eijnde speelde tegen Egbert Mulder. Egbert kreeg al snel een materiaal voordeel en hield dit vast tot aan het einde van de partij. In de slotfase ronde hij het soepel af.

René Koens kon niet op tegen het geweld van Dick Wolkers. Dick die de stelling van René binnenkwam, gaf René geen enkele kans om terug te komen. Punt naar Dick.

Ingmar Visser