Gerard van de Graaf

K.v.K. Amsterdam 34188031
Postgiro 9689721

Spierdijk, 11 augustus 2006

Aan: de deelnemers van de veteranentoernooien van de NHSB

Schaakvrienden,

Dubbelop feest.
Ruim drie jaar geleden verhuisde ons veteranentoernooi van Beverwijk naar Hoorn. De aanleiding daartoe was de mededeling van de beheerder van Bodega “de schaker”, dat die gelegenheid op korte termijn zou moeten sluiten. Die verwachting is er nog steeds, maar er is steeds weer uitstel van executie. Gelukkig wisten de organisatoren het toernooi onder te brengen op een locatie die kwalitatief kon concurreren met de bodega. Iets waarvoor we Verpleeghuis Lindendael en onze sponsors het VSBfonds en de gemeente Hoorn nog steeds dankbaar zijn. Het toernooi heeft feitelijk niet onder de verhuizing geleden.
Toch is er altijd één aspect geweest dat pijn bleef doen. Voor een groot aantal schakers, vooral van onder het Noordzeekanaal bleek de reisafstand een onoverkomelijk bezwaar. Dat pijnlijke gegeven heeft ertoe geleid dat de NHSB en de organisatoren op zoek gingen naar een oplossing. Een oplossing voor het reisprobleem van velen, maar zonder het toernooi in Hoorn onder druk te zetten. En die oplossing menen we nu gevonden te hebben.

Een herfst- en een lentekampioen.
Het idee is om een herfst- en een lentekampioenschap te organiseren. Het lentetoernooi is de variant in Hoorn en voor de herfst komt daar IJmuiden bij. Daarbij staat het de veteranen van de NHSB ieder jaar vrij om aan één of beide toernooien deel te nemen. Het gegeven dat de toegang tot het Nederlands kampioenschap voor veteranen nog slechts gebonden is aan leeftijdsgrenzen en Elo’s (en dus niet aan kampioen zijn in één van de onderbonden) ruimt daarbij een kleine hindernis bij voorbaat op. De bereidheid van de NHSB om het budget voor het veteranenkampioenschap (bestaat overigens nog slechts in de meerjarenplanning) te willen splitsen over beide toernooien is ook belangrijk. Maar het belangrijkste is dat de schaakvereniging Kijk Uit in IJmuiden het toernooi wil organiseren en daarvoor een geschikte locatie gevonden heeft. Daarmee past dit initiatief ook in het streven bij de NHSB om de verantwoordelijkheid voor haar kampioenschappen over meer personen en organisaties te verdelen. Voor de stichting Schaken in Noord-Holland wordt dit het eerste toernooi waarvoor Spierdijk niet als het administratieve middelpunt optreedt. Zie het inschrijfformulier.

Van oude wijn en nieuwe zakken.
Twee toernooien voor dezelfde doelgroep vanuit één organisatie. Dat betekent aan de ene kant een beetje rekening houden met elkaar. We zijn niet direct concurrenten. Maar de toernooien hoeven ook geen spiegelbeelden te worden. De organisatoren van het nieuwe toernooi krijgen de nodige vrijheid om iets op te bouwen dat optimaal past bij hun omstandigheden.
Wie weet blijken nieuwe ideeën straks ook goed te passen in Hoorn.
Bij die nieuwe ideeën horen:

Bij wat blijft horen natuurlijk het streven naar een in alle opzichten kwalitatief geslaagd toernooi. Heel belangrijk daarbij is de sfeer. Sfeer die gemaakt wordt door mensen. Vooral de deelnemers. Ik denk dat velen zullen beseffen dat dat zeker gaat lukken nu Gerda Schiermeier bereid is gevonden op de speeldagen als arbiter op te treden.

De belangrijkste gegevens:
De speeldagen zijn de woensdagen 27 september, 4, 11, 18 en 25 oktober en 1 november.
De aanvang van de wedstrijden is om 13.00 uur. Met een bedenktijd van 36 in 1½ uur gevolgd door 30 minuten per persoon om de partij te beëindigen moeten de partijen dus om 17.00 uur zijn afgelopen.
Gespeeld wordt in clubgebouw “Jan Ligthart”aan de Eksterlaan 8 te IJmuiden en het inschrijfgeld bedraagt: € 10.00 per persoon.
In iedere groep is er een eerste prijs van € 25,--; een tweede van € 20,-- en een derde van € 15,-- en verder enkele prijzen in natura.
Er is plaats voor maximaal 64 deelnemers, die op basis van rating worden ingedeeld in 3 groepen. Het programma Sevilla zorgt voor de zwitserse indeling.

Organisatie.
Het organisatiecomité bestaat uit:

André Kunst toernooidirecteur
Sjef Rosier financiën
Andries Visser wedstrijdleider
Patrick de Koning assistent wedstrijdleider
Gerda Schiermeier         arbiter

Verder heeft ook Frans Arp zijn medewerking aan het organisatiecomité toegezegd en dragen namens de Stichting Schaken in Noord-Holland Frits Welling en ondergetekende hun steentje bij. Kortom aan mankracht geen gebrek.

Aanmelden
Kan heel gemakkelijk via de website van de schaakclub Kijk Uit onder veteranen of te wel: www.schaakclubkijkuit.nl/veteranentoernooi.
Aanmelden kan ook via e-mail veteranentoernooi@schaakclubkijkuit.nl of telefoon 0255-535743.

Wij hopen natuurlijk met z’n allen dat ook dit toernooi een groot succes gaat worden!

Met vriendelijke groet,

Gerard van der Graaf