Veteranen trekken ten strijde aan schaakbord

Uit de IJmuider Courant van 28 september 2006

Door Frenk Klein Arfman

IJmuiden - Veertig vijftigplussers meldden zich gistermiddag in het clubgebouw van de IJmuidense schaakclub Kijk Uit. Deze en de komende zes woensdagen zullen zij hier bepalen wie zich Herfstkampioen der veteranen 2006 mag noemen.

Wie voorafgaand in de kantine van het clubgebouw rondloopt merkt al snel dat het toernooi een combinatie is van competitie en gezelligheid. De schakers komen elkaar regelmatig tegen bij seniorencompetities. Er valt zelfs zoveel bij te praten dat de officiële opening van het evenement door wethouder Baerveldt pas een kwartier later dan gepland plaatsvindt. Dat de wethouder het startschot geeft komt doordat het toernooi, mede door gemeentelijke subsidie, weer terug is in de plaats waar het ooit allemaal begon. Ruim twintig jaar geleden werd het eerste seniorenschaakkampioenschap in IJmuiden gespeeld. Na een tussenstop in Beverwijk, waar het toernooi alleen maar groter werd, volgde een verhuizing naar Hoorn. Voor vele seniorenschakers was dit net een halte te ver, waarop wat gemor ontstond. Om de morrende schaakveteranen tegemoet te komen is er een tussenoplossing gevonden. Het Noord-Hollands Lénteveteranenkampioenschap vindt nu plaats in Hoorn en het Noord-Hollands Hérfstkampioenschap in IJmuiden. Voorheen plaatste de winnaar zich voor het Corus-schaaktoernooi. Inmiddels gaat dit aan de hand van ranking. Als voor de start nog even de regels worden uitgelegd blijkt er ook een prijs te zijn voor de mooiste partij. "Krijgt de winnaar of de verliezer van de partij de prijs", klinkt het lachend uit de zaal. Medeorganisator Andries Visser moet het antwoord even schuldig blij- ven.

Boven de velden kraken de hersenen.

Foto: United Photos/Robin van Lonkhuijsen

Ook de 88-jarige IJsbrand Bouma is samen met wat schaakvrienden uit Warmenhuizen afgereisd voor dit schaaktoernooi. Zitten er ook kanshebbers bij deze groep? "Nee", galmt het in koor. Maar Bouma vindt het toch leuk de uitdaging aan te gaan. "Het is een mooie sport om de hersenen in beweging te houden." Snelheid noemt de krasse schaker zijn voornaamste wapen. "Ik heb nooit tijdnood, maar bega door die snelheid ook wel eens blunders." En dat is de reden dat hij niet in Warmenhuizen, maar in Alkmaar een schaakclub visiteert. "Bega in Warmenhuizen één blunder en het hele dorp weet het:"

Tegen half twee start het kraken der hersenen. De 39 mannen en één vrouw verplaatsen geconcentreerd hun pionnen, torens en koninklijk echtpaar. De meesten zijn lid van een schaakvereniging met welluidende namen als 'Het Witte Paard', 'Wijker Toren' of 'Waagtoren'. Na iedere zet wordt de klok stopgezet. Tijd is de tweede tegenstander. Anderhalf uur hebben beide krijgers de tijd voor maximaal 36 zetten. Toch is er tijd om af en toe even de benen te strekken of wat te drinken te halen. De rokers dienen hun tabak buiten te gebruiken. Geen probleem voor de heer Olivier (66) uit IJmuiden en de heer Fokken (62) uit Alkmaar. Binnen tegenstanders terwijl ze buiten genoeglijk samen hun sigaretje wegbranden. Olivier heeft geen haast. "De klok loopt gewoon door. Zijn klok in dit geval." Daar denkt Fokken anders over. "Nee, jij was aan zet, dus jouw tijd loopt." Ach, geen nood besluiten de heren. Doen ze er zo nog eentje op de andere klok.

Dit toernooi wordt mede mogelijk gemaakt door

Gemeente Velsen