Veteranentoernooi in IJmuiden van start

Veteranentoernooi - ronde 1

De komende woensdagmiddagen in de gemeente Velsen staan in het teken van het schaken. Veteranen (55+) komen uit alle windstreken van Noord-Holland om hun schaakkunsten te etaleren in het pittoreske schoolgebouw aan de Eksterlaan.
Afgelopen woensdag 27 september was de eerste ronde van het evenement. Het toernooi werd geopend door wethouder Annette Baerveldt en competitieleider van de NHSB Gerard van der Graaf. Daarna lichtte wedstrijdleider Andries Visser nog even een uniek facet toe die dit toernooi rijk is. Zo is er elke ronde kans op een prijs voor de mooiste partij en dat in elke groep! Voor de 47 deelnemers die aan dit toernooi meedoen de kans om ook zonder dat ze bovenaan in hun poule eindigen, de aandacht te trekken.
Nadat het toernooi van start was gegaan trad er een serene stilte in de zaal onder leiding van arbiter Gerda Schiermeijer. De eerste echte schermutselingen op het schaakbord waar geen adequaat antwoord op kon worden gegeven vonden plaats in poule C. Verschillende dreigingen werden op de borden niet helemaal juist ingeschat en leidden al in een vroeg stadium tot een fataal einde. In de poules A en B ging het er in het algemeen wat minder beslissend aan toe. Aanvalsgolven werden opgevangen en beantwoord zodat er een hoog beroep op de creativiteit van de schaakspelers werden gedaan.
De laatste partij van de dag, om bijna 17.00 uur, had een wat onbevredigend einde. Een toren-loper eindspel werd beslist doordat de toren werd weggeven. Gelukkig analyseerden beide heren dat in het eindspel zonder de weggave, de partij toch zou zijn gewonnen door de lopereigenaar.
Omdat het toernooi in het thuishonk van schaakclub Kijk Uit wordt gehouden, ging de aandacht uieraard ook uit naar de verrichtingen van de Kijk Uiters. Maar die kwamen van een koude kermis thuis, want van enig thuisvoordeel was geen sprake. Drie remises werden er behaald en de overige twee delfden het onderspit.
Maar dat deerde hen niet echt want in de bar ging het er ouderwets gezellig aan toe. En dat is ook de bedoeling van dit toernooi waarin een goede sfeer hoog in het vaandel staat.
Voor de mooiste partij van de dag bestaat waarschijnlijk nog enige schroom, want er kwamen bedenkelijk weinig partijen bij de jury binnen. Hopelijk volgende week wat meer inzendingen.

Andries Visser

Dit toernooi wordt mede mogelijk gemaakt door

Gemeente Velsen