Het verschil tussen winst en verlies

Veteranentoernooi - ronde 5

Het veteranentoernooi beleefde afgelopen woensdag alweer zijn vijfde ronde. Deze ronde werd gekenmerkt door een enorm aantal byes in groep B. Van de 16 spelers waren er maar liefst 5 verhinderd, hierdoor resteerden er slechts 11 spelers in deze poule zodat er in deze groep maar vijf partijen werden gespeeld. Gelukkig had het afmeldingvirus van groep B geen vervolg in de twee andere groepen, want deze waren nagenoeg compleet.
Na de gebruikelijke beloning voor de mooiste partijen uit de vorige ronde, werden de klokken op scherp gezet en zeker in de gemankeerde groep B waar de strijd nog lang niet is gestreden stond er veel op het spel.
De andere groepen kennen een alleenheerser. In groep C regeert Carel Kuip en ook deze ronde was de winst er voor Carel. Een belager voor de bovenste plaats Herber van de Splinter won ook, maar dat had evengoed het tegenovergestelde kunnen zijn, want tegenstander Willem Dekker greep lelijk mis. De keuze van Willem was: sla ik het pionnetje met de toren of de dame? Het werd de toren, een afgrijselijke vergissing, want met de dame was er groot materiaal verloren gegaan en had Willem de winst gepakt.
Groep A kent Jan van Dorselaer, al vier partijen heeft hij de volle winst binnen gehaald, en hij gaat soeverein aan de leiding voor de titel van sterkste herfstveteraan van de NHSB. Ditmaal moest hij het opnemen tegen Hernan Brain. Het werd een Spaanse partij waarin Jan met het loperpaar zijn tegenstander voor grote problemen stelde. Zó groot dat Hernan ze niet kon beantwoorden en Jan de vijfde winst op rij boekte. Zijn enige concurrent Henk Westerman won ook, maar volgt op de eerbiedige afstand van één punt. En aangezien beide heren de degens al met elkaar hebben gekruist, moet Henk hopen op een klein wonder.

Jan van Dorsselaer gaat soeverein aan de leiding in groep A

Tot slot groep B waar de strijd nog volledig open is. Jan Hettema, die nu aan kop gaat, deed zeer goede zaken door zijn partij te winnen en is nu een half puntje uitgelopen op Harry Olivier en Frits Welling. Er kan volgende week dus nog van alles gebeuren.
Na afloop van al dit schaakgeweld bespraken de schakers aan de bar hun wederwaardigheden op de borden en het moet gezegd worden: de veteranen van de Wijker Toren uit Beverwijk winnen misschien niet altijd alles op het bord, maar aan de bar zijn ze niet te verslaan.

Andries Visser

Dit toernooi wordt mede mogelijk gemaakt door

Gemeente Velsen