NHSB Herfstveteranenkampioenschap 2014

Een herfst lang schaken in IJmuiden

Ronde 1

Woensdag 1 oktober 2014 - Het Noord-Hollands kampioenschap voor veteranen, (de herfsteditie) vindt in de maanden oktober en november op iedere woensdagmiddag plaats in de Eksterlaan te IJmuiden. Wat begon met ongeveer 50 deelnemers heeft zich de laatste jaren enorm uitgebreid. Voor deze negende editie hebben zich maar liefst 104 deelnemers aangemeld. Teveel voor het clublokaal, waar ongeveer 80 schakers hun kunsten kunnen vertonen. Gelukkig is de vogeltjes vereniging de schaakvereniging te hulp geschoten, en kunnen we op woensdagmiddag gebruik maken van hun lokaal.

Het schaakevenement kent negen rondes. De schakers zijn onderverdeeld in vier groepen. Uit groep A komt de winnaar van het toernooi, de andere groepen B, C en D hebben voor de eerste vijf geklasseerde spelers, prijzen. Het aantal clubschakers is groot, maar er zijn ook huisschakers die hun krachten willen meten.

Afgelopen woensdag was de eerste ronde, na een kleine vertraging konden de schakers de ‘ring’ in. Titelverdediger Willem Hensbergen (Aalsmeer) kwam tot remise, terwijl zijn grootste concurrent Colleen Otten (Kijk Uit), de hoogste in rating van dit toernooi, haar partij winnend afsloot.
Opmerkelijk was dat de winnaars van vorig jaar geen van allen hun partijen konden winnen. Winnaar van groep B, Andries Visser, speelde remise tegen Willem Punt. De winnaar van groep C, Hans Pot, ging zelfs kopje onder en wel tegen Gerko Vos. En ook de winnaar van groep D, Theo Elstgeest, kwam niet verder dan remise tegen Jan Sinnige.

Andries Visser