Slechte start Kijk Uit in
streekderby tegen Pat Mat

Kijk Uit 1 - Pat Mat 1    3˝ - 4˝

Op zaterdag 18 september jl. moest ons eerste achttal hun eerste competitie (thuis)wedstrijd spelen in de promotieklasse van de NHSB. Voor het eerst in jaren konden we een team opstellen met een gemiddelde ELO van boven de 1900! Dit komt mede door de terugkeer van Colleen Otten, het beschikbaar zijn van Arent van Nieukerken en de reeds vorig jaar begonnen Martin de Koning. Met dit sterke team en 3 goede wisselspelers, t.w. Lou van Veelen, Sebastiaan van Westerop en Peter Hamersma, ziet het schaakseizoen 1999-2000 er gunstig uit.

Dat alles anders kan lopen dan teamleider Peter Hamersma zich had voorgesteld bleek wel uit de 1e wedstrijd tegen Pat Mat. De afgelopen twee jaar hadden wij steeds de wedstrijdpunten meegenomen tot groot ongerief van Pat Mat. Het kostte hun in beide gevallen een goede klassering, maar nu lijken de zaken omgekeerd.
Afwijkend van het normale patroon begonnen we om even over enen, omdat de beheerder van het Snoockercentrum het zaaltje nodig had voor een andere groep enthousiaste sportliefhebbers. Overigens leken onze tegenstanders daar bepaald geen bezwaar tegen te hebben. Om iets over enen begon de streekderby.
Aan de borden verschenen verschillende openingen, zowel de d-pion als de e-pion werden naar voren geschoven, hetgeen voor de toeschouwer altijd aardig is. Om een indruk te geven: aan vier van de acht borden werd d4 als eerste zet gespeeld, aan een bord Pc3 en drie borden e4.
Na circa twee uur spelen waren de stelling aan de meeste borden in evenwicht.
Peter van Nieuwenhuizen, die met de zwarte stukken tegen Wim Boom speelde, had wat minder ruimte, maar de stelling was in evenwicht. Aan het tweede bord speelde Arent een Siciliaan wat altijd ingewikkelde stellingen oplevert en moeilijk te beoordelen valt. Cor speelde op 1.d4 als antwoord 1…. d6 hetgeen na een tiental zetten resulteerde in een Pirc-achtige opstelling. Nicolai Drel, onze clubkampioen, speelde aan bord 4 een wat merkwaardige opening, waar hij niet slecht uit te voorschijn kwam. Aan de andere borden, waar Colleen,Sinclair, André en Martin speelden, was het meest opmerkelijke de partij van André Kunst tegen Pat Matter Johan Buis. Na 10 zetten was de onderstaande stelling ontstaan:

Buis - Kunst; stand na 10. Pf3-g1

Het is duidelijk dat zwart ruimtevoordeel heeft, maar hoe buit je dit nu uit?
Na drie uur spelen viel de eerste beslissing. Nicolai Drel miste de winnende voortzetting, belandde in een toren eindspel met een pion meer, waar niet meer inzat dan remise (˝ - ˝). Rond kwart voor vijf werd de het tweede gelijkspel genoteerd. Colleen kreeg een stelling waarin ze een paard en twee pionnen had tegen een toren en waar winst voor beide partijen onduidelijk was (1 - 1).
In de tussentijd had Wim Boom, van Pat Mat, Peter van Nieuwenhuizen in een lastige stelling gemanoeuvreerd, waarbij Peter zijn stukken ongelukkig stonden voor een adequate verdediging van de koningsvleugel. Dit resulteerde uiteindelijk in een capitulatie van onze 1e bordspeler (1 - 2). Gelijktijdig met het verlies van Peter won Sinclair Koelemij zijn partij. Sinclair had een echte "pionnen" partij. Merkwaardige pionnen structuren, op een zeker moment twee dubbelpionnen, een stuk voor, maar toch oppassen, omdat de tegenstander open lijnen had met dubbele torens. Door het hoofd koel te houden in de tijdnoodfase won hij uiteindelijk (in een betere stelling) door tijdsoverschrijding van de tegenstander (2 - 2).
Het duurde daarna een hele tijd voordat er weer een beslissing viel. Arent kon de spanning (in een zeer gecompliceerde) niet meer aan, maakte een fout en verloor uiteindelijk de partij (2 - 3). Tot mijn grote verassing (en teleurstelling) verloor André zijn partij tegen Johan Buis. Dit kwam mede door de tijdnoodfase, maar ik had minstens een remise verwacht. De stand was dus 2 - 4 in ons nadeel en Pat Mat had slechts een halfje nodig voor de wedstrijdwinst. Die kwam uiteindelijk aan bord 8, waar Martin de Koning in de tijdnoodfase een kwaliteit verloor en een stelling kreeg waar hooguit (en dit was nog onwaarschijnlijk) remise in zat. Zijn tegenstander bood hem uit tactisch oogpunt remise aan. Martin vroeg, zoals dat hoort, aan mij als teamleider of hij de remise mocht accepteren. Een leuke beslissing voor een teamleider : als je remise accepteert verlies je de wedstrijd, als het niet accepteer verlies je (zeer waarschijnlijk) een halve punt, die belangrijk kan zijn aan het eind van het seizoen. Dus we accepteerden we de remise en verloren daarmee de wedstrijd 2˝ - 4˝ .
Ondertussen was Cor Dekker, aan bord 3, nog steeds aan het spelen. Cor kreeg een toren eindspel met ieder een gelijk aantal pionnen. Hij speelde door, omdat hij iets prettiger stond en verliezen praktisch onmogelijk was. Op een fraaie wijze wist Cor de partij in winst om te zetten en om kwart voor zeven konden we de wedstrijdformulieren ondertekenen Kijk Uit 1 - Pat Mat 1 3˝ - 4˝ .
Een teleurstellende seizoen start, maar we hebben de winst laten liggen mensen!

Gedetailleerde uitslagen:

Kijk Uit 1 - Pat Mat 1
1. P.R. van Nieuwenhuizen - W.H. Boom 0 - 1
2. A.J. van Nieukerken - G. van ‘t Veen 0 - 1
3. C. Dekker - A. Wijnberg 1 - 0
4. N. Drel - S. Kuijs ˝ - ˝
5. C.J. Otten - B. van Maassen ˝ - ˝
6. S. Koelemij - Th. de Vries 1 - 0
7. A.G.M. Kunst - J. Buis 0 - 1
8. M. de Koning - J.J.M. Jansen ˝ - ˝
Totaal 3˝ - 4˝

Teamleider Peter Hamersma

Voor de persoonlijke scores van de spelers over het hele seizoen click hier.