"Eerste winst voor Kijk Uit 1 !'

K.T.V. 1 - Kijk Uit 1    2˝ - 5˝

Het is zaterdag 9 oktober wanneer André Kunst mij (= teamleider Peter Hamersma) rond 12.00 uur met zijn auto komt ophalen. We moeten vandaag in Enkhuizen tegen KTV spelen. KTV heefthun eerste wedstrijd tegen Purmerend met winst afgesloten, dus altijd oppassen. Colleen Otten zit al in de auto en nadat we Peter van Nieuwenhuizen hebben opgehaald begint onze reis.

Goed voorbereid als we zijn heeft zowel André als ik de route opgezocht. Die van André blijkt de snelste te zijn en de mijne de kortste. We besluiten op de heenreis maar de snelste te nemen, want het is immers ruim een uur met de auto. Tot Enkhuizen gaat alles prima, maar in de stad wordt het iets lastiger. Uiteindelijk blijkt het wijkcentrum waar we moeten schaken midden in het winkelcentrum te liggen en kunnen we onze auto gelukkig makkelijk parkeren. Enkele minuten na enen wandelen we naar binnen waar Sinclair Koelemij, Cor Dekker en Arent van Nieukerken reeds aanwezig zijn. De wedstrijdleider van KTV (tevens eerste bord speler) begint onmiddellijk zodat we met 7 tegen 8 speelden. Martin was nog niet gearriveerd, maar belde gelukkig en meldde dat hij enige vertraging had ondervonden en dat hij al dichtbij was. Na een minuut of 20 arriveerde Martin en waren we compleet. Na een uur spelen stonden de meeste borden gunstig voor ons en begon ik me als teamleider enigszins ongerust te voelen. De ervaring heeft geleerd dat het eerste uur weinig zegt en je hoopt dat de spelers geconcentreerd blijven spelen als ze beter staan. Aan bord 2 speelde Arent van Nieukerken een interessante partij. Hieronder de stelling na de 9e zet van Arent. Rekent u deze stelling maar eens zelf door!

Haakman - van Nieukerken
Stand na 9…… Pf6xe4!?

Aan het 8e bord had Martin ook een aardige openingsstelling op het bord gekregen.

Miedema - de Koning
Stand na 9. d4-d5

U ziet het: boeiende stellingen genoeg. Aan bord 5 speelde Colleen Otten het vierpionnenspel van het Konings-Indisch, ofschoon de variant die op het bord kwam wel een merkwaardige was. Haar tegenstander had zelf een soort meerpionnen verdediging gemaakt door pionnen op g6,d6,e6,b6,a6 te plaatsen. Colleen speelde mijns inziens logische zetten en kwam al snel beter te staan. Nadat de tegenstander een loper achter kwam, was het nog een kwestie van techniek en tijd. Na ruim 2 uur spelen capituleerde de tegenstander en stonden we met 1-0 voor

In het laatste kwartier voor de tijdscontrole werden (zoals gebruikelijk) veel partijen beslist. Peter van Nieuwenhuizen speelde een damepion opening en gedurende de hele partij kon geen van beide partijen een beslissend voordeel behalen. Gezien de stand van de andere borden en de stelling op Peter zijn bord besloten we tot remise ( ˝ - 1 ˝ ). Op nagenoeg hetzelfde moment haalde André Kunst de winst binnen. André die goed uit de opening kwam, wist toch niet direct de winnende variant te vinden. Op het moment dat het leek of de stelling in evenwicht kwam, maakte de tegenstander een beslissende fout en kon André door middel van stukwinst de partij beslissen ( ˝ - 2 ˝ ). Ook Arent zijn partij was op dat moment in een beslissende fase. Arent wist steeds een actieve zet te vinden, zodat de stelling steeds ingewikkeld bleef. Net op het moment dat ik dacht dat er een gelijke stelling zou ontstaan wist Arent de winst binnen te slepen door eveneens een grove fout van de tegenstander ( ˝ - 3 ˝ ). Ondanks de ruime voorsprong was ik nog niet helemaal gerust, omdat de stellingen van Nicolai Drel en Sinclair Koelemij niet best waren. Nicolai kon het niet tegen routinier Holscher bolwerken. Langzaam maar zeker werd zijn stelling slechter en in de tijdnoodfase ging hij kansloos tenonder (1 ˝ - 3 ˝ ). Kort daarop verloor ook Sinclair Koelemij zijn partij ook en was het 2 ˝ - 3 ˝.

Vlak voor de tijdcontrole wist Martin, eveneens door een cruciale fout van de tegenstander, de volle winst binnen te slepen en was de (team)overwinning een feit (2 ˝ - 4 ˝ ). De enige die nog speelde was Cor Dekker, die een buitengewone partij speelde, waarin een paard, een loper, een toren en pionnen werden "geofferd" in een steeds moeilijker te beoordelen stelling. Toch had ik de indruk dat Cor steeds een plusje in de stelling wist te houden. Ook Cor was blijkbaar overtuigd van zijn kansen en speelde tot het uiterste door. Om u een impressie te geven hieronder de stelling na 52 zetten.

Dekker - v/d Zee
Stand na 52. Dg6-f6+

Een leuke stelling om te analyseren, maar spelen is een ander verhaal. Een dame en 5 pionnen tegen een toren, paard, loper en een pion! Niettemin Cor wist de partij op een uitstekende wijze te winnen. Dit zorgde ervoor dat we uiteindelijk met een ruime zege naar huis gingen. En………nu kozen we route van mijn reisplanner en gingen we via de kortste weg weer naar huis!

Teamleider Peter Hamersma

Gedetailleerde uitslag:

K.T.V. 1 - Kijk Uit 1
A. Karreman - P.R. van Nieuwenhuizen ˝- ˝
A. Haarman - A.J. van Nieukerken 0 - 1
C. v/d Zee - C. Dekker 0 - 1
P.A.C. Holscher - N. Drel 1 - 0
V. Metten - C.J. Otten 0 - 1
H. Keesman - S.H. Koelemij 1 - 0
M. Dahlhaus - A.G.M. Kunst 0 - 1
M. Miedema - M. de Koning 0 - 1
Totaal 2˝ - 5˝

Voor de persoonlijke scores van de spelers over het hele seizoen click hier.