Kijk Uit 1 - Heemstede 1    5½ - 2½

"Succesvol vooruit gespeelde wedstrijd van Cor Dekker"

Omdat Cor Dekker zaterdag 13 november, de dag van de bondswedstrijd Kijk Uit 1 - Heemstede 1, niet de gehele dag aanwezig kon zijn, speelde Cor op maandag 8 november zijn bondswedstrijd tegen Heemstede reeds vooruit. Heemstede3 was zo vriendelijk dit toe te staan. Omdat dit op ons verzoek gebeurde, moesten wij (Cor en André) op bezoek bij Heemstede.

Heemstede speelt dit jaar voor het eerst in de kantine van voetbalvereniging RCH. Gelukkig wist Cor goed de weg, doordat hij in zijn vroegere voetbalcarrière met 9 - 0 hier ooit eens had gewonnen. We waren reeds voor 19:30 uur aanwezig, maar omdat de jeugd nog speelde en nogal wat herrie maakte, besloten we in overleg met de Heemstedenaren om pas om 20:00 uur te beginnen met een aangepast tempo van 36 zetten in 1½ uur plus 15 minuten voor de rest van de partij.

Cor's tegenstander was Y. Kikuchi.
In een verslag uit het clubblad van Heemstede lazen we onder andere de zin: "Kikuchi, aan het eerste bord, speelde zoals we van hem gewend zijn en liet geen spaan van zijn opponent heel. Nadat zijn tegenstander hem ontgoocheld de hand schudde, stonden we met 2 - 3 voor". We waren dus gewaarschuwd.

Cor speelde met de zwarte stukken. Volgens hem was de opening een Pirc maar dan zonder e4. Wit rokeerde lang en had zwart's korte rokade verhinderd. Cor daarentegen stond na 10 zetten reeds met zijn pion op b4, dame op a5 en toren op b8, de witte damevleugel enorm onder druk te zetten. Even later ging de b-lijn open en was wit gedwongen met zijn koning naar d2 te vluchten. De koning bleek echter geen veilig heenkomen te kunnen vinden en ik moest snel mijn cola opdrinken. Dat was goed gezien want even daarna was het ondekbaar mat.

Dat betekende dat we voor 22:00 uur weer buiten stonden met een vol punt op zak.

Begeleider André Kunst

Op zaterdag 13 november begon het eerste dus met een voorsprong. De volgende partijen verliepen aldus:

P. Kant – Peter van Nieuwenhuizen    ½ - ½

Peter had na de opening 2 hangende de pionnen c5 en d5. Hij wist deze pionnen vakkundig te verdedigen en vervolgens om de zetten in een geïsoleerde pion. Daarna lostte hij deze pion op en belandde hij in een eindspel van T+P tegen T+L dat een dikke remise opleverde.

Arent van Nieukerken – Anne Brandsma    0 - 1

Arent speelde zijn spelletje van het koningsgambiet en kwam goed uit de opening, helaas verslikte hij zich in het late middenspel en incasseerde hij geen bonus voor zijn geofferde pion. Hij kwam in een verloren eindspel terecht van Paard tegen Loper.

E. Santen – Colleen Otten    0 - 1

Colleen haalde met zwart de Philidor opening uit de kast en won na een tactisch grapje een pion. Vervolgens dwong ze kundig een verzwakking op de koningstelling van haar tegenstander af en maakt ze een einde aan de illusies van haar tegenstander. De partij verliep aldus:

1.e4,e5. 2.Pf3,d6. 3.d4,Pf6. 4.de5:,Pe4. 5.Lc4,c6. 6.0-0,d5. 7.De2,Le7. 8.c3,Pc5. 9.Lb3,Pb3:. 10.ab3:,0-0. 11.Le3,c5. 12.Td1,Pc6. 13.Pbd2,Lg4. 14.Db5,Dd7. 15.Lf4,Pe5: 16.De2,Pg6. 17.Lg3,Tfe8. 18.Pf1,a6. 19.Pe4,Lg5. 20.Dd3,Lf3: 21.gf3:,d4. 22.Pc4,Pf4. 23.Lf4,Lf4. 24.Kg2,Te6. 25.Tg1,Tg6+. 26.Kh1,Dh3. 27.Tg3,Lg3:. 28. Pg3:,Tg3:. 29.Pe2,d3. 30.Df1,Tf3:. 31.Dh3:,Th3:. 32.Kg2,Kh5. 33.Td1,b5. 34.Pb6,Td8. 35.c4,d2. 36.Pc5,Thd5. 37.cd5:,Td5: 0-1

Nicolai Drel – J. van Dorsselaer    ½ - ½

Nicolai en zijn tegenstander schoven de stelling al snel dicht, maar Nicolai was degene die via de b-lijn toegang hield tot de stelling van zijn tegenstander. Na het missen van een schijnoffer met zijn loper op c5 zat er ondanks alle pogingen niet veel meer in dan remise.

Kikuchi – Cor Dekker    0 – 1

Cor had de partij vooruit gespeeld en liet ons team met een voorsprong beginnen.

Sinclair Koelemij – W. Groenendijk    1 – 0

De tegenstander van Sinlair zag zich rond de 20ste zet reeds genoodzaakt om de kwaliteit te geven en een paar zetten later volgde er meer hout. Zijn tegenstander strubbelde vervolgens tegen beter weten nog even door, maar moest zich uiteindelijk alsnog gewonnen geven.

W. de Vos – André Kunst    ½ – ½

André was degene die de winst veilig stelde door in een iets beter eindspel met dame en paard tegen dame en loper met remise accoord te gaan (conform afspraak met de teamcaptain).

Martin de Koning – S. Berkenburg 1 – 0

Martin verkeerde op de 25ste zet in gierende tijdnood, gezien de schamele 3 minuten die hem toen nog restten. Zijn tegenstander dacht vervolgens lang genoeg na om van die ‘gratis’ bedenktijd te kunnen profiteren. Na het halen van de tijdscontrole stond Martin een gezonde pion voor en schoof hij de partij kundig naar winst.

Voor de persoonlijke scores van de spelers over het hele seizoen click hier.