Ronde 4: VHS 2 - Kijk Uit 1    3 - 5

"Volle winst voor Kijk Uit bij VHS"

Op zaterdag 11 december jl. speelde ons eerste achttal een uitwedstrijd tegen VHS uit Haarlem. Vorig seizoen hadden we met grote cijfers gewonnen en ook dit jaar gingen we met vertrouwen de wedstrijd tegemoet. Met de auto’s op naar Haarlem, waar we rond kwart voor een arriveerden in de stromende regen. Het clubgebouw van VHS was nog dicht en toen bij enen nog niemand was gearriveerd, werden we ongerust. Sinclair Koelemij, die gelukkig zo’n handige GSM bij zich had, belde Jaap de Vries (wedstrijdleider van de NHSB) om te vragen of wij een adreswijziging hadden gemist. Hij bevestigde ons dat we bij het juiste adres waren! Wat te doen? Gelukkig had ondertussen onze tegenstander ook een vermoeden gekregen en terwijl Sinclair extra informatie omtrent hun nieuwe speelplek trachtte te verzamelen, kwam Rob Mol per auto ons vertellen dat VHS al een jaar in het Kennemer Lyceum te Haarlem speelde. Later bleek dat dit alleen de zaterdagwedstrijden van hun 1e en 2e achttal betrof. Dus met een vertraging van een half uur begonnen we de wedstrijd. In het speellokaal waren reeds twee wedstrijden aan de gang. Het 1e van VHS speelde tegen LSG 2 en HWP, eveneens uit Haarlem (speelde voor een keer hun thuiswedstrijd in het Kennemer Lyceum), tegen de Zwarte Pion. Er hing dus een echte "schaaksfeer" in de zaal, terwijl de regen op het dak kletterde en de wind langs het gebouw loeide. Na ongeveer 3 uur speelde won Martin de Koning op een fraaie wijze zijn partij. In de doorschuifvariant van het Frans met Ld3 ontstond een scherpe partij, waar Martin goed greep op wist te houden. Kort nadat Martin had gewonnen, viel ook een beslissing bij Cor Dekker, die een Konings-Indische partij met zwart op een voortreffelijke wijze won! Een fractie later won André Kunst zijn partij en stonden we al snel met 3-0 voor. De beide Peter’s hadden niet hun dag! Peter van Nieuwenhuizen raakte halverwege de partij teveel materiaal kwijt en Peter Hamersma, die op het allerlaatste moment inviel, verloor weliswaar slechts een pion op de 15e zet, maar dit was tenslotte fataal. Hierdoor was na 4 uur spelen de stand 3-2 in ons voordeel, maar het leek erop of VHS inliep. Nadat ik (= teamleider Peter Hamersma) de resterende borden was langs gelopen, kwam er een goed gevoel in me op: we gaan winnen! Achtereen volgens won Colleen haar partij (4-2), en stelde Sinclair de teamzege zeker door op professionele wijze remise aan te bieden (in iets betere stelling voor hem). Stand 4 ˝ - 2 ˝ in ons voordeel. Nicolai Drel probeerde nog te winnen met koning, 3 pionnen en een loper tegen koning, 2 pionnen (op dezelfde vleugel) en een paard. Uiteindelijk lukte dit niet en gingen we met een winst van 5-3 naar huis.

Teamleider Peter Hamersma

Gedetailleerde uitslagen

VHS 2 - Kijk Uit 1 3 - 5
Y.Pelter - P.R. van Nieuwenhuizen 1 - 0
M.Hoogeterp - C.Dekker 0 - 1
E.P. Scholtens - C.J.Otten 0 - 1
H.J.Gabriels - N.Drel ˝ - ˝
P.R.Visser - S.H.Koelemij ˝ - ˝
M.Kuijpers - A.G.M.Kunst 0 - 1
C.R.Vroom - M. de Koning 0 - 1
H. Gorissen - P.J.Hamersma 1 - 0

Voor de persoonlijke scores van de spelers over het hele seizoen click hier.