Kijk Uit 1 kampioen promotieklasse!

Kijk Uit 1 - De Uil 1    5˝ - 2˝

Op zaterdag 13 mei j.l. speelde ons eerste team de belangrijke kampioenswedstrijd tegen De Uil 1. Het was een prachtige zomerse dag met temperaturen tot 25oC, dus echt een lekkere dag om binnen aan de borden te knokken! Het zou een wedstrijd worden van erop of eronder, omdat De Uil en ASG evenveel wedstrijdpunten hadden als wij, namelijk 12 punten. ASG speelde tegen hekkensluiter Heemstede en de verwachting was dat zij met grote cijfers zouden winnen. Als teamleider was mijn uitgangspunt dat we een goede kans hadden bij een 6 - 2 winst op De Uil, maar besefte dat dit niet eenvoudig zou zijn.

Om 12.05 uur startte de wedstrijd en de spanning was voelbaar in de speelzaal. Je kon een spelt horen vallen! Aan de verschillende borden ontstonden veel stellingen met een pion op g3/g6 en een loper op g2/g7. Daarnaast was er een enkele Siciliaan en een open Spaanse opening. Bij mijn eerste rondje schrok even van de stelling aan bord 5, waar ik Sinclair Koelemij zijn paard na enkele zetten zag terug spelen naar g8 en een op het oog mindere stelling had. Ook aan bord 6, waar André Kunst speelde, gebeurde het een en ander. André sloeg in op f7 met de loper en er ontstond een vlijmscherpe stelling, waar ik omstanders hoorde mompelen dat hij theoretisch verloren stond.

Na 3 uur spelen had Peter van Nieuwenhuizen aan bord 1 een gelijke stelling, Cor Dekker aan bord 2 een mindere stelling, Colleen Otten aan bord 3 een pion gewonnen, Nikolai Drel een zeer onduidelijke stelling, Sinclair Koelemij een gelijke stelling bereikt, André Kunst een stelling waar je de vraag bij stelt: wie staat er nu eigenlijk beter, Martin de Koning aan bord 7 een gelijke stelling en had Sebastiaan van Westerop een stelling bereikt van T+P+L+6 pionnen tegen T+T+L+4 pionnen, die minder was voor Kijk Uit. Welnu, geachte lezer, teamleider Peter Hamersma krabde zich achter zijn oor, en dacht dit is nog lang geen 6 - 2 laat staan duidelijke winst! Alles werd nog treuriger toen ik zag dat bij Cor Dekker de nederlaag zeer dichtbij was, Martin de Koning onnodig een pion verloor en bij Sebastiaan van Westerop nog geen verbetering zichtbaar was. Op dat moment bood De Uil remise aan op de borden 5 en 6, die wij uiteraard niet accepteerden!

Maar zoals vaak gebeurt rond en tijdens de eerste tijdcontrole kan alles veranderen. Doordat de tegenstander van Cor de winst niet zag, wist Cor op een wonderbaarlijke wijze te ontsnappen en scoorde het eerste halve bordpunt (˝ - ˝). Kort daarop wist Colleen, die een prima partij speelde, waarin zij continu de betere stelling had, de volle punt te pakken (1˝ - ˝). Op nagenoeg hetzelfde moment won Peter van Nieuwenhuizen op prachtige wijze van zijn tegenstander na de zet Pxb4! Stand 2˝ - ˝. Aan bord 7 waren inmiddels de kansen gekeerd, omdat de tegenstander van Martin alles af wilde ruilen, maar zich niet realiseerde dat hij bij deze afruil een belangrijke pion verloor. In her resterende paardeneindspel was Martin de betere speler en met een pion meer zorgde hij na ruim 5 uur spelen voor de 3e overwinning (3˝ - ˝). Nikolai had een stelling met ongelijke lopers gekregen waar beide partijen evenveel pionnen hadden; remise dus: 4 – 1. Nog een half puntje scheidde ons van de overwinning, maar hoeveel van het kampioenschap? Ik nam het risico niet en adviseerde Sinclair Koelemij remise aan te bieden in een dame-eindspel met een pion voor met een zeeeeeeeeeeer onduidelijke stelling. Goed na ruim 5 en half uur hadden we de overwinning binnen: 4˝ - 1˝. Op dat moment speelden Sebastiaan en André nog. Sebastiaan had inmiddels door adequaat spel een toreneindspel bereikt waarin hij 1 pion achter stond, maar wist er een half punt uit te slepen 5 – 2. André speelde tot het uiterste (voor de 6-2!), maar kreeg na ruim 6 uur spelen een stelling waar geen winstkansen meer in zaten. We moesten dus berusten in een 5˝ - 2˝ uitslag. Tijdens de partij was er een "spion" van ASG die de stand doorbelde naar Heemstede en mij verder weinig nuttige informatie gaf. Toen hij ons vertelde dat ASG 4-4 had gespeeld tegen Heemstede kon niemand dit echt geloven. Achteraf bleek dit juist en waren we kampioen, niet allen op bordpunten, maar ook op wedstrijdpunten!

Hopelijk krijgen we volgende jaar versterking, want anders kan het wel eens heel lastig worden in de KNSB. Mannen en dame, jullie hebben een fantastisch seizoen achter de rug. Het was continu spannend en ofschoon de start slecht was (onnodig verlies tegen Pat Mat), was het eind extra succesvol.

Teamleider Peter Hamersma

8. S. v. Westerop

R. Warmerdam

5˝ - 2˝

Voor de persoonlijke scores van de spelers over het hele seizoen click hier.