Veel stukverlies in interne competitie

22e ronde keizercompetitie

De 22e ronde van de interne competitie gaf een groot aantal partijen te zien waarin stukverlies werd geleden. In vier (!) van de acht partijen verloor één van de spelers een stuk (paard of loper en zelfs een keer dame). Op dit niveau van clubschaken is dat heel ongebruikelijk.

De partij tussen Peter Hamersma en Peter Duijn was reeds na 1½ uur beslist in het voordeel van Hamersma die vroeg in de opening een stuk had gewonnen. Ook Harry Olivier liep na 2 uur uur al weer vrij rond nadat hij met zwart vroeg in de partij een stuk had weten te veroveren op Henk van Nieuwenhuizen. Het derde slachtoffer van stukverlies was Jos van Tongeren die door Arent Boer zijn dame liet insluiten. Nadat ook nog een toren verloren ging, kon Jos opgeven. Rick de Ronde verloor een loper die door Nico Nanne werd ingesloten door twee pionnen. Hierna was het voor Nico niet moeilijk meer om de winst binnen te halen.

De partij tussen Andries Visser en Hajo de Vries ging lange tijd gelijk op. Andries verkreeg een aanval tegen Hajo's koning die nog in het midden van het bord stond. Dat resulteerde uiteindelijk in een vrije a-pion voor Andries die naar dame kon lopen. Winst dus voor Andries. Dick Kruijff had dit keer weinig moeite met Gerrit Nanne. Gerrit's resultaten gaan sinds het Corus toernooi bergafwaarts. Dat is niet vreemd voor een schaker: schaakprestaties gaan over toppen en dalen net zoals bij andere sporten. Ongetwijfeld komt de vorm bij Gerrit weer terug. Jasper van Tongeren bestreed Peter Weeren. De vorige twee keren had Peter gewonnen (hoewel abusievelijk één keer een overwinning aan Jasper was toegeschreven) maar dit keer moest Peter het onderspit delven. André Kunst won van Fetze Walda nadat hij in het middenspel een stuk wist te veroveren waarna Fetze onmiddellijk opgaf.

Gedetailleerde uitslagen

R. de Ronde - N. Nanne 0 - 1