Andries Visser Keizerkampioen

De Keizercompetitie van schaakclub Kijk Uit is gewonnen door Andries Visser. Een uitzonderlijke prestatie gezien het feit dat Andries was ingedeeld in groep 2. Voor zover de herinnering reikt heeft nog nooit iemand uit groep 2 de Keizertitel voor zich op weten te eisen. De eerste plaats was altijd voor een speler uit groep 1 weggelegd.

Andries Visser (met de handen in het haar) peinzend tijdens de gemeentedriekamp

Andries heeft de titel niet zonder slag of stoot gewonnen. Pas in de laatste ronde viel de beslissing. Naaste concurrent Harry Olivier had in de voorlaatste ronde van Andries verloren en had de titel op kunnen eisen indien Andries in de laatste ronde had verloren. Andries wist echter van Dick Kruijff te winnen en bleef daardoor Harry 93 punten voor.
Dat Andries de Keizercompetitie zou winnen had niemand van tevoren durven voorspellen. Hij ging matig van start en in de bondscompetitie waren de resultaten bedroevend (een punt uit 6 partijen). Maar de laatste 9 ronden brachten de ommekeer. Met winst op gerenommeerde tegenstanders als Henk van Nieuwenhuizen, Dick Kruijff en Harry Olivier zette hij een eindsprint in die niemand kon bijhouden.

Winnaar in groep 1 werd Harry Olivier. In deze groep was het verschil met nummer 2 slechts 25 punten. Ook in groep 3 was het een spannende affaire. De strijd ging tussen Patrick de Koning en Maarten Gouda. Door in de laatste ronde te remiseren met zijn directe concurrent wist Patrick de eerste plaats in groep 3 veilig te stellen.

De finalegroep die uiteindelijk de clubkampioen moet voortbrengen is nog in volle gang. Halverwege de strijd zijn alle zes de spelers nog in de race voor de titel.

Voor de eindstand zie Interne competitie -> Seizoen 2001 - 2002 -> Stand Keizer.