Schaakcompetitie Kijk Uit op stoom

Keizercompetitie ronde 2

Gezien de hevige strijd die op de borden werd geleverd lijkt de keizercompetitie al na de 2e ronde op volle stoom te zijn. Leden die de clubavonden slechts sporadisch bezochten en kandidaat-leden waren opgekomen om hun partij te spelen.

Kijk Uit kon deze avond alweer een nieuw lid begroeten en wel Marcel Sondervan. Hoewel Marcel tijdens de zomer geoefend had in het Pat Mat zomertoernooi in Beverwijk kon hij het niet bolwerken tegen de gehaaide Hajo de Vries. Hajo had een gemene matdreiging in de stelling gebracht die door Marcel werd overzien. Mat was het gevolg. Verheugend is de terugkeer van 1e teamspeler Cor Dekker die weer tijd gevonden heeft om op vrijdagavond te spelen. Hij werd meteen op een zware tegenstander getrakteerd in de persoon van Sebastiaan van Westerop. Na een Sicilaanse opening ging het lange tijd gelijk op. Cor kwam in het eindspel een loper voor en wist hiermee de partij naar zich toe te trekken. Twee andere oudgedienden, te weten Johan Buis en Peter Weeren, waren aangetreden en mochten elkaar bestrijden. Beiden zijn naast fanatieke ook gezelligheids spelers en al spoedig kwam de port op tafel en werd er een sigaartje opgestoken. Ondanks dat Peter thuis veel oefent op het Internet moest hij zijn meerdere erkennen in Johan. In de partij tussen Maarten Gouda en Floor Schoone trok laatstgenoemde aan het langste eind. Floor schaakt al wat langer en heeft meer schaakervaring dan Maarten hetgeen in deze partij dan ook tot uiting kwam. André Hennipman verdedigde zich met de Philidor verdediging tegen Arend Boer. Arend had een pion tot de 7e rij weten op te spelen. André kon deze pion ternauwernood van promoveren afhouden en plaatste een remise aanbod dat door Arend werd aangenomen. Jan Bontenbal en Peter Hamersma speelden een rustige damepion opening waarbij geen moment het evenwicht werd verstoord. Remise dus. Nestor Hans Wijdoogen en Peter Duijn waren al na 26 zetten remise overeengekomen zodat ze nog wat na konden babbelen in de bar. Ab van Katwijk zag zich geplaatst tegenover clubkampioen Peter van Nieuwenhuizen. Ab gaf goed tegenstand maar moest toch met een pion minder het dame-pion-eindspel in. Daar wist Peter wel raad mee en won de partij. In zijn partij tegen Colleen Otten kwam Dick Kruijff een kwaliteit achter. Op dit niveau is dat meestal beslissend en zo ook in deze partij. André Kunst en Henk van Nieuwenhuizen speelden een lange theoretische variant uit de Caro-Kann. Na wisselende kansen werd uiteindelijk tot remise besloten. Andries Visser was te gretig in zijn partij tegen Sinclair Koelemij. Andries vergreep zich aan een vergiftigde pion die hem een volle toren kostte. Teleurgesteld moest hij opgeven.

De partij tussen Colleen Otten en Nikolai Drel uit de vorige ronde is na bestudering van de reglementen geëindigd in remise.

Uitslagen 2e ronde

Marcel Sondervan   -   Hajo de Vries   0 - 1