Kijk Uit 2 prima uit de startblokken

Kijk Uit 2 - Heemstede 3    7 - 1

Het tweede team van Kijk Uit heeft meteen al in de eerste ronde van de bondscompetitie fel uitgehaald door Heemstede 3 met 7 - 1 naar huis te sturen. Werd vorig jaar nog met de hakken over de sloot van dit team gewonnen, dit keer werd de overwinning heel gemakkelijk binnen gehaald.

De thuiswedstrijd begon erg laat - na half negen - omdat de tegenstanders te kampen hadden met een enorme opstopping op de Haarlemse randweg. Tot overmaat van ramp waren om onbekende redenen twee spelers van het Heemsteedse team niet op komen dagen. Dat betekende dat onze topbordspelers Peter Hamersma en Lourens van Veelen geen tegenstanders hadden. Vooral voor Peter was dit erg sneu daar hij zich te pletter gehaast had om vanuit Gent (België) op tijd in IJmuiden te zijn. Met het zweet op het voorhoofd en zonder iets gegeten te hebben kwam hij om 20:10 uur binnenstormen, maar helaas voor niets. Ook Lourens kon onverrichter zake terug naar Heiloo. Eigenlijk zou een team dat onvolledig opkomt bestraft moeten worden met een geldboete of puntenaftrek. De klokken van de tegenstanders werden nog wel formeel aangezet, maar het was reeds duidelijk dat ze niet zouden komen.

We begonnen de wedstrijd dus met een 2 - 0 voorsprong. Ons team was op volle oorlogssterkte opgekomen en dat hebben onze tegenstanders geweten. Na een uur spelen zag de situatie er goed uit. Alleen Jan Geus stond minder na de Hollandse opening. De Leningrader variant had hij niet goed toegepast want de tegenstander had de open d-lijn stevig in handen met twee torens. Dick Kruijff speelde het degelijke "Koelemij" systeem met pionnen op c3, d4 en e3, paarden op d2 en f3 en de loper op d3. Dit systeem kun je spelen ongeacht wat zwart doet. Het lijkt passief maar Dick opende al snel de stelling met e4. Eerste beoordeling: iets beter voor Dick. Jaap Beekhuis had in de Spaanse opening een hele batterij pionnen op de damevleugel gecreëerd: a5, b5 en c5 en stond goed. Andries Visser speelde de afruilvariant van de Caro-Kann en won in het middenspel een kwaliteit. Ook Henk van Nieuwenhuizen speelde de Caro-Kann, maar met zwart, en had al snel een geweldige stelling opgebouwd. Een berepaard op e4 en bezit van de open c-lijn met twee torens waarvan er een was doorgedrongen tot de 2e rij. De nieuwe aanwinst van het 2e team, Floor Schoone, stond iets beter na een vreemde opening van zijn tegenstander. Floor zag zich met wit geplaatst tegenover 1. e4 e5 2. Pf3 Df6?

Henk van Nieuwenhuizen en Jaap Beekhuis

Al met al kon ik met een gerust hart een drankje in de bar gaan nuttigen. Andries klaagde over te weinig begeleiding van de coach maar ik had geconstateerd dat de spelers het zonder mij best konden rooien. Na terugkomst in de     speelzaal kon ik het eerste echte punt noteren. Henk's tegenstander had het nutteloze van zijn verzet ingezien en had opgegeven: 3 - 0. Andries zuchtte dat hij dit seizoen alleen maar remises had geboekt, maar ik verbood hem remise te maken. Dat hielp want even later kwam hij melden dat hij gewonnen had: 4 - 0.
Jan was intussen een pion achter geraakt en verviel van kwaad tot erger; hij moest opgeven: 4 - 1. Na afloop van de wedstrijd bleek dat hij de enige nul had gescoord. Volgende keer beter.
Dick had intussen in de aanval een open lijn gecreëerd en bezet met torens. Zijn tegenstander gaf van ellende ook nog een paard weg en kon de partij opgeven: 5 - 1. De wedstrijdwinst was binnen.
Jaap stond prima ondanks een kwaliteit minder tegen 2 pionnen. Zijn tegenstander zag dat ook en bood remise aan. Aangezien de winst veilig was en Jaap het veel te leuk vond, speelde hij door. En terecht want even later won hij: 6 - 1. Floor was als laatste nog bezig en had de vijandelijke dame veroverd ten koste van één stuk. Zijn tegenstander probeerde de stelling te compliceren maar dat werkte alleen maar averechts. Moedeloos gaf hij op. Eindstand 7 - 1.

Een prima start van de bondscompetitie. Gezien de teamratings van de overige tegenstanders (de Haarlemse Jopen 1614, H.W.P. 5 1581, het Spaarne 3 1656, de Wijker Toren 4 1654) zijn wij in het geheel niet kansloos. We gaan voor niet minder dan het kampioenschap!

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 (1650)   -   Heemstede 3 (1539)     7 - 1