Jan Ligthart mogelijk behouden

Raad wil afzien van bezuiniging

uit de IJmuider Courant van 14 januari 2006
zie ook Clubs zien onderdak wegvallen

door Bart Boele

IJmuiden - Het Jan Ligthart-gebouw aan de IJmuidense Eksterstraat blijft mogelijk behouden voor de verenigingen die er nu in zijn gehuisvest. Een meerderheid van de huidige gemeenteraad wil het gebouw niet sluiten als de verhuis- en herhuisvestingskosten hoger zijn dan de besparing die sluiting van het pand oplevert.

Het uitplaatsen van de tien verenigingen (denksportclubs, dierenverenigingen en een boksclub) en de verkoop van het pand, moet de gemeente Velsen een bezuiniging van 13.000 euro jaarlijkse kosten opleveren. De gemeente heeft echter volgens de huurcontracten de plicht om vervangende huisvesting te zoeken voor de verenigingen die nu gebruik maken van het pand. Vertegenwoordigers van die clubs hebben de raadscommissie bestuur erop gewezen dan elk alternatief onderkomen, ervan uitgaande dat er alternatieven zijn te vinden in Velsen, voor hun achteruitgang zal betekenen, want ze zijn uitermate tevreden over het Ligthart-gebouw.

Damclub IJmuiden bijvoorbeeld heeft dankzij het eigen onderkomen en veel vrijwilligersinzet een groeiende jeugdafdeling kunnen opbouwen. De club deelt bovendien haar onderkomen met schaakclub Kijk Uit en een bridgeclub. ,,We staan open voor verdere samenwerking met bijvoorbeeld klaverjassers of andere denksporten'', aldus voorzitter Winter, ,,daar is het een denksportcentrum voor.'' Hij stelt voor dat als de gemeente echt van het gebouw afwil, het pand voor een symbolisch bedrag aan de huidige gebruikers kan worden verkocht.

Willem van Opbergen van Aquarium Vereniging Velsen wijst de politici erop dat zijn club zelf de vloer van het voormalige schoolgebouw heeft verstevigd om aquaria te kunnen dragen. Als de club van de gemeente moet verhuizen wil AV Velsen daarvoor schadeloos worden gesteld, omdat in een nieuw onderkomen opnieuw zulke maatregelen moeten worden getroffen.

Alle verenigingen die in het Ligthart-gebouw zijn ondergebracht, zeggen dat zij ernstig worden getroffen als ze het pand moeten verlaten. De continuïteit komt in gevaar, omdat bij minder goede of slechter gelegen huisvesting leden vertrekken. Bovendien, zegt oud-voorzitter Apeldoorn van DCIJ: ,,Waar hebben we het over. Het bedrag dat wordt bespaard is peanuts voor het begrotingsgat, maar de consequenties voor de verenigingen zijn groot. U gooit zo het kind met het badwater weg.''

Volgens financieel wethouder Ton Maks (Velsen Lokaal) is de gemeente zeker niet van plan is om de verenigingen de nek om te draaien, maar heeft de gemeenteraad besloten het gebouw te sluiten. Die raad lijkt daar inmiddels op terug te komen gezien de geringe financiële winst en de grote negatieve gevolgen voor de verenigingen. VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en D66 willen van de bezuinigingsmaatregel afzien als de verhuis- en herhuisvestingskosten hoger zijn dan de besparing. Velsen Lokaal heeft het college van B en W opgeroepen nog voor het einde van dit jaar duidelijkheid hierover te verschaffen.