Vissers vissen achter het net

Keizercompetitie ronde 3

Door een hoge opkomst was afgelopen vrijdag weer een goed bezette clubavond voor schaakclub Kijk Uit. Ingmar Visser en Wim Geels waren als eerste klaar. Ingmar met zwart begon een hele wilde partij en wilde meteen provoceren. Maar hij hield geen rekening met de kwaliteiten van Wim en werd, zoals dat in schakerskringen wordt genoemd, van het bord geveegd. Dit was de tweede overwinning voor Wim in zijn nog prille schaakcarriere.
Sebastiaan van Westerop en Peter Hamersma speelden een afruilpartij, een partij waarin ze beiden wel wilden forceren maar dat niet konden. Na een twintigtal zetten besloten zij dan ook tot remise.
Peter Duijn mocht met wit tegen Patrick de Koning. Na wat afgeruild te hebben, bood wit na zeventien zetten remise aan. Maar zwart wilde verder, zover dat hij in een gelijkstaand eindspel probeerde te forceren, hetgeen helemaal fout ging. De witte koning kon achter de zwarte pionnen komen en Patrick kon opgeven.
Kees de Boer en Tom van der Vlugt bestreden elkaar. Voor Kees was dit zijn eerste duel en voor Tom zijn derde. Beiden speelden een wat onrustige opening waarbij Tom uiteindelijk aan het langste eind trok. Voor Tom zijn eerste overwinning en zeker niet zijn laatste.

Tom van der Vlugt behaalde zijn eerste overwinning in zijn nog jonge schaakcarriere

Jeugdkampioen Dick Wijker, altijd zeer snel spelend in de opening, probeerde met positioneel spel Rene Koens een loer te draaien. Maar ondanks het enorme tijdverschil kon Dick hier niet van profiteren tegen de goed spelende Rene. Ook hij moest berusten in een gelijk spel.
Sjef Rosier speelde tegen de steeds sterker wordende Andre Hennipman. Tussen opening en middenspel maakte Sjef een rekenfout dat hem een licht stuk kostte tegen een pion. Daar wist zwart wel raad mee. Rustig verder spelend kon ook Sjef zijn stukken weer in de doos doen en zijn tegenstander feliciteren.
Wat er precies gebeurde op het bord bij Colleen Otten en Sinclair Koelemij was verre van duidelijk, maar op een gegeven moment had Sinclair vijf(!) pionnen tegen een loper. Na secuur verder gespeeld te hebben, moest Colleen capituleren tegen de sterk spelende Sinclair.
Andre Kunst speelde tegen Dick Kruijff. Deze heren probeerden elkaar de leren wat goed verdedigen is. Na ruim drie uur spelen tekenden deze uitstekende verdedigers een vredesakkoord. Dick was hier blij mee want zijn batterijen waren volgens eigen zeggen volledig uitgeput.
Tot slot Andries Visser (vader van Ingmar Visser) tegen Jan Geus. Beide spelers gaven elkaar geen duimbreed toe, totdat ze beiden in tijdnood kwamen. Andries restte nog twee minuten en Jan nog slechts twintig seconden. Andries zag een kans om de zwarte toren in te sluiten maar vergat daarbij zijn verdediging. Met nog een(!) seconde op de klok zette Jan Andries mat. Een hevig geemotioneerde Andries was weer een desillusie rijker. Wat een seconde allemaal teweeg kan brengen in de schaakwereld is ongelooflijk.

Klik op de link voor de gedetailleerde uitslagen van de 3e ronde.

Patrick de Koning