Zware strijd om de punten

Keizercompetitie ronde 5

In de vijfde ronde van de schaakcompetitie van Kijk Uit werd zwaar gevochten om de punten. Slechts twee partijen eindigden in remise. In alle overige partijen streden de spelers tot ze bij wijze van spreken er bij neer vielen.
Als eerste waren Dick Wijker en Piet Lanser klaar. Piet probeerde met zwart alle witte zetten na te doen: het zogenaamde spiegelen. Dat kan zwart niet eeuwig volhouden en het liep dan ook slecht af voor Piet. André Kunst won al in de opening een stuk van Sjef Rosier. De rest was een kwestie van techniek. Kees de Boer blunderde zijn dame weg tegen René Koens. Daar wist René wel raad mee. Elsje Uphaus wist Tom van der Vlugt fraai mat te zetten met dame en paard.
André Hennipman toont een stijgende schaakvorm. Vorige week had hij de sterke Koelemij als tegenstander. Dit keer moest hij opboksen tegen clubkampioene Colleen Otten. Tot in het verre eindspel was het resultaat onzeker. Daarna gaf de routine van Colleen de doorslag. Zulk goed tegenspel tegen deze geroutineerde spelers belooft veel goeds voor de toekomst.

André Hennipman met wit in zijn partij tegen clubkampioene Colleen Otten

Patrick de Koning en Dick Kruijff hielden het het langst vol. Tot ver na twaalven werd er volop gestreden. Uiteindelijk berustten beide spelers in remise. Ook Ingmar Visser en Jan Bontenbal speelden remise maar in deze partij werd de strijdbijl veel eerder begraven.
Jaap Beekhuis liet zien na een lange vakantie het schaken niet verleerd te zijn. Peter Duijn maakte het hem echter niet moeilijk door zijn dame in de aanbieding te doen. Floor Schoone won van René Heilig. Twee foutjes van René werden door Floor goed uitgebuit, waarna de winst niet moeilijk meer was. Wim Geels werd door Andries Visser onder zware druk gezet. Zo zwaar dat Wim uiteindelijk moest capituleren.

Klik op de link voor de gedetailleerde uitslagen van de 5e ronde.

André Kunst