Colleen Otten clubkampioene van Kijk Uit

Keizercompetitie ronde 37

Met schijnbaar gemak heeft Colleen Otten haar titel van clubkampioene van schaakclub Kijk Uit geprolongeerd. Reeds drie ronden voor het einde van de interne schaakcompetitie had zij al zo'n grote voorsprong op haar naaste concurrenten opgebouwd dat de eerste plaats haar niet meer kon ontgaan. Gedurende het gehele seizoen voer zij bijna onafgebroken de ranglijst aan. Slechts zeven van de 37 ronden moest zij de koppositie aan een ander overlaten, maar steeds vocht zij zich weer terug naar de top. Het feit dat dit haar vierde titel op rij is, geeft dit resultaat des te meer glans.

Clubkampioene Colleen Otten

Het diagram hieronder geeft het scoreverloop aan van de top vier spelers. Duidelijk is te zien hoe Colleen vanaf ronde één de strijd dicteerde. Slechts tussen ronde 18 een 22 moest zij het stokje afstaan aan André Kunst.

Score verloop van de top vier spelers

In de andere groepen was het spannend tot het einde. Zelfs voor aanvang van de laatste ronde was de winnaar nog niet zeker, zo klein waren de verschillen tussen de nummers één en twee.
In groep twee streden Patrick de Koning en Andries Visser voor het goud. Helaas werd Patrick ingedeeld tegen de sterke André Kunst terwijl Andries een lichtere tegenstander trof in de persoon van Ingmar Visser. Patrick won nog wel een pion maar enkele slechte zetten op rij brachten hem toch de nederlaag. Andries Visser ontsnapte aan verlies tegen zijn zoon doordat Ingmar ten onrechte opgaf terwijl hij eens stuk had kunnen winnen. Door deze resultaten eiste Andries de eerste plaats op in groep twee.
In groep drie ging de strijd om de eerste plaats tussen André Hennipman en Dick Wijker. Hoewel André in record tempo won van Johan van Velthuijsen was de voorsprong van Dick net iets te groot om het gat te dichten. Een eerste plaats dus voor Dick.
De overige partijen in deze laatste ronde gingen slechts om de eer. Sinclair Koelemij won gedecideerd van Jan Geus door bezit van een oppermachtig loperpaar. Sjef Rosier maakte korte metten met Tom van der Vlugt.
Met deze ronde is een einde gekomen aan het schaakseizoen van Kijk Uit. Rest alleen nog de schaakmatch tegen de Engelse schakers op zaterdag 17 juni in de Maritieme Academie aan de Kanaalstraat in IJmuiden. Iedereen is welkom om dit schaakspektakel te aanschouwen. Aanvang 10.00 uur.
Het nieuwe schaakseizoen begint op vrijdag 11 augustus.

André Kunst