Gebrek aan tijd fataal voor Kijk Uit

Kijk Uit 1 - Paul Keres 2    2 - 6

IJmuiden, zaterdag 25 maart. Het eerste team van schaakclub Kijk Uit speelt haar een-na-laatste bondswedstrijd tegen het sterkere Paul Keres. Met slechts één invaller aan bord acht, werd om 12.12 uur door de arbiter het startschot gegeven om ook dit keer de broodnodige (bord)punten binnen te halen ter voorkoming van degradatie. Met een vooruit gespeelde partij begon elk team met een half punt, en het zou mooi zijn als eenieder van onze kant, na afloop, hetzelfde resultaat had kunnen bewerkstelligen. Maar hoe anders dan gehoopt kan het edele schaakspel toch verlopen…..

Op bord zeven had zwart in het middenspel een toren ingeruild tegen een licht stuk, en zie dat maar eens op dit niveau terug te winnen. Vijf van de zes andere krijgsheren stonden redelijk gelijk tegenover hun opponenten. Alleen bord acht was niet meer zo zeker van zichzelf. Nog voor de tijdnoodfase kon Sebastiaan van Westerop het vanwege zijn materiele achterstand niet meer bolwerken en het eerste verliespunt was binnen. Onze invaller kwam op dat moment met wit ook een kwaliteit achter, (wat echt niet ten gunste was van zijn stelling), waardoor ook hij, nog geen 20 minuten later, het onderspit moest delven. Stand: ½ - 2½. Hopend dat de kwelgeesten uit de gesloten kamer niet weer zouden keren (zie het verslag van februari), trachtte ik Harry en Hermelien opnieuw te bereiken om die ene deur voorgoed gesloten te krijgen. Het enige dat ik te horen kreeg was, "Sorry, wij zijn op vakantie in Voorschoten."

Peter van Nieuwenhuizen behaalde als een van de weinigen remise

Daarna ging het in rap tempo bergafwaarts. Eerst alleen bord vijf in tijdnood, maar de rest volgde zeer spoedig. De goed spelende Peter Hamersma kon zijn superspel van de vorige match geen vervolg geven, zodat er voor hem alleen capitulatie overbleef. Bij de overige borden werd een strijd tegen de klok gespeeld, bijna allemaal in ons nadeel. Een toeschouwer wees mij erop, (ik was de inwendige mens aan het verzorgen), dat André op bord zes 'kunstig' bezig was. Martin op bord vijf speelde een aanvallende verdediging, zodat ondanks de tijdnood remise werd behaald. Stand: 1 - 4. De tegenstander van Sinclair wist dat een half puntje erbij genoeg was om de winst te behalen, en besloot dan ook in betere stelling tot de puntendeling. De laatste twee strijders overleefden wonderwel de eerste tijdscontrole, maar de witten van bord zes kregen het zo zwaar dat ook deze partij voor ons verloren werd verklaard. De iets betere stelling van bord twee bleef hierdoor ook niet behouden, zodat ook Peter van Nieuwenhuizen het vredesakkoord moest ondertekenen.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1 (1919)   -   Paul Keres 2 (2035)     2 - 6