Degradatiespook doemt op voor Kijk Uit 2

Kijk Uit 2 - De Haarlemse Jopen 1    3 - 5

Al vier seizoenen lang speelt het tweede team van Kijk Uit in dezelfde poule van de NHSB competitie als De Haarlemse Jopen. Nog nooit hadden de Jopen van Kijk Uit gewonnen. In het seizoen 2002-2003 wonnen we nog met 1˝ - 6˝, daarna werden de uitslagen steeds minder riant. In 2003-2004 werd nog gewonnen met 4˝ - 3˝, het seizoen daarop werd het remise 4 - 4. En nu is voor het eerst verloren met 3 - 5. Aangezien de Jopen nog steeds in nagenoeg dezelfde teamsamenstelling spelen als vier jaar geleden is dit een teken dat ons 3e team in de loop der jaren toch zwakker is geworden.
Deze 3e nederlaag op rij brengt ons 2e team in een netelige situatie want het degradatiegevaar begint reeds zichtbaar te worden.

De wedstrijd begon ruim een half uur te laat omdat de Jopen volgens traditie voor de wedstrijd eerst gaan Chinezen. Maar nadat iedereen gearriveerd was kon de wedstrijd dan toch beginnen. Ons team was op volle oorlogssterkte want niemand was verhinderd.

Aan bord 7 speelde Floor Schoone een wereldpartij. In een miniatuurtje van slechts 15 zetten wist hij Henk Bierman op de knieën te krijgen. Na de Weense opening stond de koning van Bierman volledig in het open veld en werd een willige prooi van Floor's stukken.

Stand na 14 Df3

Floor speelde hier 14 ... Lh4 en wit gaf op na 15 Ke2 Te8† want hij gaat mat of verliest groot materiaal. Stand 1 - 0.

Floor Schoone won zeer snel

Onze vlaggendrager Jan Geus verdedigde zich met zwart met het Scandinavisch. Dat ging hem dit keer minder goed af want Jan kwam erg gedrukt te staan. Via tactische wendingen dreigde Jan materiaal te verliezen.

Stand na 19 Pe4-g5.

Wat nu? Het paard slaan kan niet wegens dameverlies. De witte dame slaan kan ook niet, want na 19 ... Txf5 20 Pxf7 dreigt er mat met Te8† en bovendien dreigt wit de toren op h8 buit te maken. Jan speelde daarom maar 19 ... Dd7 en moest alle zeilen bij zetten om erger te voorkomen. 20 Dxd7 Txd7 21 Pf7 Lc5 (het paard slaan kon niet wegens de matdreiging Te8†) 22 Pxh8 Lxe3 23 fxe3 Pd8. Het lukt Jan nog net om het witte paard te vangen, maar het gaat wel een of meer pionnen kosten. Na 24 Td1 Te7 25 Ke1 Kc8 26 Td4 bood zijn tegenstander tot onze verbazing echter remise aan. Na enig overleg met de teamleider nam Jan het aan. Wit stond beter en had na 26 Pd4 (in plaats van 26 Td4) minstens een pion kunnen veroveren. Stand 1˝ - ˝.

Frank Buijck kreeg aan bord 3 met zwart de Ponziano tegenover zich: 1 e4 e5 2 Pf3 Pc6 3 c3. Hoewel dat geen opening is waar zwart zich veel zorgen hoeft te maken, kwam Frank toch in moeilijkheden. Door verkeerd opspelen van de damevleugelpionnen (pionnen op a4, b5, c6, d7) werd de loper op c8 "gedegradeerd" tot een grote pion. Op de koningsvleugel maakte wit gebruik van zijn meerderheid. Enkele slechte verdedigingszetten besliste het lot in Frank's nadeel. Stand 1˝ - 1˝.

Aan bord 6 speelde André Hennipman met wit een gesloten Siciliaan. Gedurende de hele partij werd het evenwicht niet verbroken. In een stand waarin beide spelers nog 2 lopers en 2 torens hadden, werd na enig overleg het remiseaanbod van zijn tegenstanderster aangenomen. Stand 2 - 2.

Voor het eerst dit seizoen speelde Özden Tuna mee. Ook hij verdedigde zich met het Scandinavisch aan bord 5. Met actief spel wist hij een klein voordeeltje te behalen. Hoewel Özden goed stond, wilde hij toch remise aanbieden. De teamleider gelastte hem echter door te spelen. Özden bleef goed staan maar na een remiseaanbod van zijn tegenstander werd besloten dat toch maar aan te nemen. Stand 2˝ - 2˝.

De strijd ging dus nog steeds gelijk op. Met nog drie borden te gaan zag het er niet slecht uit. Jaap Beekhuis stond gelijk tegen de sterke Jan Vos, Patrick de Koning stond zeker niet minder en bij Andries moest het te houden zijn. Een mogelijke deal om tot een gelijk spel te komen zat er misschien in.
Op bord 8 nam Patrick echter zonder overleg met zijn teamleider remise aan. Er zat volgens hem niet meer in dan remise. Na een Italiaans vierpaardenspel met een Hongaars tintje (volgens openingskenner Arent van Nieukerken) ging het de hele partij gelijk op. Patrick had dus weliswaar gelijk maar uitruil van partijen zat er niet meer in. Stand 3 - 3.

Tot overmaat van ramp maakte Jaap Beekhuis een blunder en gaf een paard weg. Na een b4 opening kwam Jaap iets minder te staan, maar wist zich daar langzaam onderuit te worstelen. Juist toen het beter ging voltrok zich het ongeluk. Zijn tegenstander gaf dit niet meer uit handen. Stand 3 - 4.

Dit had tot gevolg dat Andries aan bord 4 moest winnen, dezelfde situatie als twee weken geleden toen Patrick de Koning in hetzelfde schuitje zat tegen Chess Society Zandvoort. Andries was eindelijk eens een keer in zijn favoriete Najdorf variant van het Siciliaans beland. Dat ging goed totdat hij een zwart paard met de pion sloeg in plaats van met de dame. Andries dacht een doorslaggevende aanval op de koningsvleugel te hebben maar zwart kon met een eenvoudige damemanoeuvre de aanval neutraliseren. Hierna kwam Andries iets minder te staan. De eerste tijdnood overleefde Andries. Maar in het resterende kwartier ging het mis. Andries verbruikte te veel tijd en deed een aantal minder goede zetten. Zwart brak door met twee vrijpionnen waarna Andries moest opgeven. Eindstand: 3 - 5.

Door dit resultaat is Kijk Uit 2 nu reeds in degradatiegevaar gekomen. Na drie ronden op rij verloren te hebben is ons team stevig op de laatste plaats in haar poule beland. De Haarlemse Jopen die slechts één matchpunt meer hadden, hebben met deze vierpunten wedstrijd de afstand flink vergroot. De zwaarste tegenstanders moeten nog komen dus het ergste moet gevreesd worden. Op een wonder hopen is het enige dat ons team nog rest.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 (1560)   -   De Haarlemse Jopen 1   (1585)     3 - 5