Schaakcompetitie komt op stoom

Keizercompetitie ronde 2

Nu de vakanties achter de rug zijn en steeds meer schakers de clubavond van schaakclub Kijk Uit bezoeken begint de competitie op stoom re raken. De strijd om de ereplaatsen is nu al in volle hevigheid losgebarsten.
Zo deed Sinclair Koelemij goede zaken door van Jan Geus te winnen via een fraai dameoffer. Met de winst van vorige week staat Sinclair fier bovenaan. Colleen Otten volgt op gepaste afstand. Met solide spel werd Dick Kruijff langzaam in een wurggreep gelegd waaraan geen ontsnappen meer mogelijk was.

Nieuw lid Dirk Geels, broer van Wim, won fraai van Tom van der Vlugt

In groep twee zijn de mogelijke titelkandidaten minder duidelijk zichtbaar. Zowel André Hennipman als Dick Wijker verloren hun partij van respectievelijk Andries Visser en André Kunst. Peter Duijn deed het een stuk beter en won na een marathonpartij van Patrick de Koning. Een verkeerd ingeschat offer kostte materiaal. Patrick spartelde nog lang tegen maar Peter was onverbiddelijk en eindigde de partij met mat.
Ingmar Visser stelde zijn kandidatuur voor de eerste plaats in groep drie door in vliegende vaart van Maarten Gouda te winnen. Na minder dan een uur spelen moest Maarten de handdoek al in de ring gooien. René Koens had weinig moeite met Siebren Frolich. Na forse materiaalverlies zag Siebren het niet meer zitten en legde zijn koning om.
Wim Geels, die vorig seizoen tot de schaakelite van IJmuiden was toegetreden zoals in de Jutter van 11 mei 2005 gemeld was, had zijn broer Dirk Geels als nieuw lid meegenomen. Deze geloofde dat namelijk niet maar wilde zelf wel tot deze elite toetreden. Dat zijn woorden geen grootspraak waren bewees hij door met een fraai loperoffer Tom van der Vlugt mat te zetten. Zie diagram.

Tom van der Vlugt - Dirk Geels. Stand na f3-f2† mat

Als Dirk zo blijft spelen zou het wel eens ver kunnen schoppen in de schaakcompetitie. Zijn broer Wim daarentegen beleefde een drama tegen Johan van Velthuijsen. Met een grote materiele voorsprong liet hij zich pardoes mat zetten.

André Kunst