Schaakteams Kijk Uit boeken wisselend succes

NHSB bondscompetitie

Afgelopen week traden de drie teams van schaakclub Kijk Uit aan in de Noord-Hollandse schaakcompetitie. Het eerste team verloor in de schaakderby tegen schaakclub Santpoort met het kleinst mogelijke verschil. Het verlies was geheel te wijten aan de drie kopbordspelers die geen van allen ook maar een half puntje wisten te scoren. De drie invallers deden het daarentegen uitstekend. Ingmar Visser, Jan Jansen en Andries Visser scoorden gezamenlijk twee punten tegen op papier veel sterkere tegenstanders. De winst van Peter van Nieuwenhuizen en de remise van Sebastiaan van Westerop waren niet voldoende om het verlies af te wenden. Een geluk bij een ongeluk is dat dankzij gunstige uitslagen van de overige teams in de poule de kans om te degraderen uiterst klein is geworden.

Peter van Nieuwenhuizen - Xander Schouwerwou

Het tweede team won in de laatste ronde met grote cijfers van schaakclub De Uil uit Hillegom. Ook in deze wedstrijd moest een beroep gedaan worden op drie invallers. Hier deden de invallers het echter minder goed. Alleen Wim Geels maakte korte metten met zijn tegenstander en haalde de volle winst binnen. Kopman Dick Wijker overzag een mat in twee en forceerde remise door herhaling van zetten. Dit was het enige schoonheidsfoutje want de overige spelers versloegen hun tegenstanders op gedegen wijze. Met deze overwinning eindigde Kijk Uit 2 op de tweede plaats in hun poule ondanks een slechte start van de competitie met twee verloren wedstrijden in de eerste drie ronden.

Invallers Wim Geels en Sjef Rosier

Het derde team kreeg in Purmerend een enorm pak slaag. Tegen de gelijknamige schaakclub werd een 7-1 nederlaag geleden. Slechts twee spelers, Louwe Post en Patrick de Koning, wisten hun tegenstanders een halfje te ontfutselen. Alle overige spelers gingen kansloos ten onder. De gebroeders Geels die deel uitmaakten van het team overwogen zelfs even om over te stappen op de damsport, zo slecht werd er gespeeld. Ook voor het derde team was dit de laatste wedstrijd van het seizoen. Geen enkele wedstrijd werd gewonnen en Kijk Uit 3 eindigde dan ook op een oneervolle laatste plaats.

André Kunst