Overzicht van het afgelopen seizoen

door voorzitter Sinclair Koelemij

Met de ledenvergadering afgelopen vrijdag heeft schaakclub Kijk Uit een redelijk seizoen afgesloten. Het eerste team heeft zich na een spectaculaire inhaalrace toch nog kunnen handhaven in de landelijke schaakcompetitie, waardoor de IJmond ook landelijk vertegenwoordigd blijft. De tweede en derde teams speelden een kleurloos seizoen en handhaafden zich. Kans op meer was geen moment aanwezig. Hoogtepunten waren natuurlijk de verschillende competities die er georganiseerd zijn, alle kampioenen zijn bekend.

Het clubkampioenschap werd een prooi voor Colleen Otten. Na een spannend slot wist Colleen de titel in de laatste ronde te veroveren. Na 7 jaar werd dit de achtste kampioenstitel van Colleen waarmee ze met afstand de meest succesvolle speelster van Kijk Uit is. De tweede plaats was voor Jaap Kramer, die dit seizoen definitief doorbrak. Jaap was zeker de meest constante speler van het seizoen en miste de titel op een haar door in een bewogen direct duel van Colleen te verliezen.

Clubkampioen Colleen Otten in haar partij tegen runner up Jaap Kramer

Dick Wijker mocht zich opnieuw jeugdkampioen van Kijk Uit noemen. Hij toonde zich opnieuw de sterkste en liet Ingmar Visser net achter zich. Voor Ingmar was een pleister op de wonde dat hij zich wel sterkste jeugddammer mag noemen, hij werd de nieuwe jeugdkampioen van DCIJ.

Jeugdkampioen Dick Wijker

In ieder geval heeft Kijk Uit met deze twee spelers weer twee talentvolle spelers in huis. Ook tijdens hun eerste optreden in de senioren competitie lieten ze zien dat het hooguit nog een paar jaar duurt voordat ze opstomen richting de landelijke competitie.

Op het gebied van de snelle “jongens” was Sinclair Koelemij dit seizoen iedereen de baas. Eerder in het jaar won hij het snelschaakkampioenschap en aan het slot van het seizoen werd daar de rapidcompetitie aan toegevoegd. Bij het snelschaken bleef hij Sebastiaan van Westerop voor, in de rapidcompetitie moest André Kunst met een tweede plaats genoegen nemen.

Snelschaakkampioen Sinclair Koelemij

Natuurlijk was Kijk Uit ook op het organisatorische front weer actief. Het schoolschaakkampioenschap, het Noord-Hollands snelschaakkampioenschap en de gemeente-driekamp tegen Beverwijk en Heemskerk verliepen buitengewoon succesvol.

De jeugdafdeling blijft groeien, en brengt ook weer nieuwe schaaktalenten voort waar Kijk Uit in de toekomst veel plezier van kan hebben. De seniorenafdeling heeft het moeilijker, het verlies van een aantal prominente leden is merkbaar. Het komende seizoen zal dan ook in het kader van ledenwerving staan. Misschien dat oud-leden, maar ook schakers die hun schaakkracht wel eens in clubverband willen testen, de weg naar Kijk Uit weer weten te vinden. Tachtig jaar schaaktraditie en elke week een gezellige druk bezochte schaak- en dam-avond verdienen meer leden.

Het nieuwe schaakseizoen begint weer in augustus. Kijk Uit zal dan ongetwijfeld weer van zich laten horen. In de tussentijd kunt u het wel en wee van de schakers volgen op onze Internet site www.schaakclubkijkuit.nl